Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arh - det kan da vist ikke passe? Ang. norsk told m.m.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 9
Fra  By&My Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle! 

Jeg er sikker på, at der er nogle kloge Aminoer der kan hjælpe med mit problem (som måske slet ikke er et problem) Smile 

Jeg har fået en henvendelse fra en norsk kunde, som købte 2 produkter hos By&My i februar (af forhenværende ejer).
Kunden købte varer for i alt kr. 440 + fragt kr. 200 - altså kr. 640 i alt.

Efterfølgende har hun en ekstrafaktura fra PostNord Logistics som ser sådan her ud:

Fortolling: kr 429,-

Innførsel merv.avgift (tollavgift): kr 56,-

Utleggsprovisjon (utlegging av moms): kr 199,-

Fakturagebyr: kr 102,-

25% MVA (merverdiavgift): kr 132,-

Totalt: kr 918,75 NOK

Nu har hun så haft kontakt med PostNord Logistics som har sagt til hende, at det er By&My der skal betale fortoldning (429,-) og fakturagebyr (102,-) - men det kan da simpelthen ikke passe, vel?

Jeg er meget ny i denne branche (forhenværende skolelærer ;) ), men jeg føler mig nu alligevel ret sikker på, at det kun kan være kundens problem med den ekstra faktura/fortoldning. 

På forhånd tak for hjælpen Smile 

Kh. Sinnet
www.byogmy.dk 

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:11

Jeg må tilslutte mig dig der, uden at være helt inde i det juridiske. Norge har nu engang valgt at stå udenfor EU og en stor del af det europæiske samarbejde, hvilket jo både har fordele og (som her) ulemper. En god ide er dog at gøre dine kunder opmærksomme på toldproblematikken, når du handler med dem :)

Fra København
Tilmeldt 18. Mar 14
Indlæg ialt: 31
Fra  Things4kids Skrevet kl. 00:04

Det kan godt passe at det er firmaet der skal betale. Det plejer det altså at være, MEN jeg ved jo ikke hvad der står i den specifikke handelsaftale som de har indgået.

Almindeligvis er det firmaet der betaler for told og fragtfirmaet der sørger for at fortolde når man sælger til norske privat kunder. (Har jeg lært ihvertfald)

Men den tidligere shopejer må da vide hvordan tolden er opgjort i den pågældende handel?

<a href="http://www.things4kids.dk">Yes Things4kids- Barnevogne for alle! <a/>

Tilmeldt 17. Feb 14
Fra  By&My Skrevet kl. 10:58

Ja, det vil nok være en rigtig god idé at reglerne står skrevet - man kan nok ikke tage for givet, at norske kunder er helt inde i toldreglerne...

Tilmeldt 9. Aug 11
Skrevet kl. 11:05

Det lyder altså mærkeligt at virksomheden som EKSPORTERER skal stå for fortolkningen og ikke personen som IMPORTERER :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08

Arne Graversen:
Det lyder altså mærkeligt at virksomheden som EKSPORTERER skal stå for fortolkningen og ikke personen som IMPORTERER :)
det er jo også generelt forkert helt enkelt Smile men derfor kan det være dobbelt klogt at gøre kunden opmærksom på det. Omkostninger - told - moms kommer ofte bag på sådan en kunde.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 11
Skrevet kl. 11:10

Og der skulle naturligvis have stået fortoldning og ikke fortolkning :)

Tilmeldt 17. Feb 14
Fra  By&My Skrevet kl. 11:19

Janne, jeg forstår det bare ikke så. Så er det jo verdens dårligste handel for mig, da jeg så skal betale for at sælge?! 

Jeg har selvfølgelig talt med den forhenværende ejer som også siger, at det helt er kundens eget problem.

Kunden havde endda bedt om, at få skrevet "gave" på leveringen, hvilket forhenværende ikke gjorde, da det jo er ulovligt. 

Det viser vel egentligt, at kunden GODT er klar over, at der var risiko for ekstra fortoldning?

Tilmeldt 17. Feb 14
Fra  By&My Skrevet kl. 11:20

Arne Graversen:

Helt enig!

Tilmeldt 17. Feb 14
Fra  By&My Skrevet kl. 11:21

Cookie - John Hannover:

Arne Graversen:
det er jo også generelt forkert helt enkelt Smile men derfor kan det være dobbelt klogt at gøre kunden opmærksom på det. Omkostninger - told - moms kommer ofte bag på sådan en kunde.

vh John H

Også enig her :)

Som skrevet lidt længere oppe (beklager manglende citater - havde lige misset hvordan det virkede), havde kunden jo faktisk bedt om at få skrevet "gave" på leveringen. Det viser vel, at hun godt har været klar over risikoen for ekstra fortoldning? 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)