Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google brillen - et ubehageligt fremtidsscenarie?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 280
Fra  Marketing analytiker, Lars Grove Mortensen Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej aminoer :o)

På vej til kontoret her til morgen, kunne man høre i bilradioen, at Google-brillerne nu også har fundet vej til DR P3.

Spændende!

Menneskeheden kan ganske givet se frem til rigtig mange spændende fremtidsmuligheder med et sæt briller, der gør det muligt at tilgå funktionaliteten fra en smartphone/tablet/computer direkte i et sæt briller. Det er et kæmpe skridt på vejen til at gøre alverdens information tilgængelig for den enkelte bruger på det rigtige tidspunkt, uden at man skal bruge andre enheder end et par briller – og mens brugeren i øvrigt fortsat har begge hænder fri til manuelle arbejdsopgaver.

De af os, der har set Google brillen, har nok tænkt; at brillens udseende pt. er én af de største forhindringer for at kunne markedsføre brillen effektivt – som den ser ud nu, matcher den ikke just et stilfuldt italiensk jakkesæt...

Men personligt tænkte jeg også ret hurtigt, at der vil blive mange udfordringer ved en stemmestyret brille, hvis vi alle sammen skal rende rundt med dem... Forstil dig eksempelvis et scenarie på en travl banegård, hvor alle rendte rundt og snakkede højlydt med Siri på deres iPhones ;)

Så ét eller andet sted er det vel en naturlig følge, at Google måske drømmer om at videreudvikle brillen i retning af at gøre den tanke-styret?

Tænk hvis dét lykkedes... tænk hvis vi havde en verden, hvor alle rendte rundt med en tanke-styret Google brille... Hvordan ville den verden se ud? Tænk på alle de muligheder, dét ville kunne give menneskeden at have alverdens information – og kontakt med omverdenen – tilgængeligt via en tankestyret brille...

...men er dét mon i det hele taget noget, man ønsker sig – specielt når man husker i sit stille sind, at brillen markedsføres af en virksomhed (Google), der:


1: Tidligere har stjålet information fra private husstandes wifi, som en ”skjult agenda” når de har været rundt på villavejene med deres street view kamerabiler – og efterfølgende ikke har slettet disse data, selvom de er blevet pålagt at skulle slette dem.

2: Også på andre måder har vist sig relativt uinteresserede i andres ophavsret på intellektuel ejendom, når de har scannet alverdens ophavsretssikrede bøger i et ønske om at dele dem på en måde, der langt hen ad vejen ligner den måde, som piratkopisterne deler film og musik på diverse torrent-netværk...


Hvad tænker DU om fremtidsscenariet for Google brillen?


// Lars Grove Mortensen, marketing analytiker

Fra Tranum
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Odense
Tilmeldt 18. Dec 12
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Mange mennesker er bange for den ekstra teknologiske overvågning af private personer som nu høre til den brille. Hvis vi tænker 15-20 år siden tilbage (levede godt nok ikke der, mén) så var folk højstsansynligt også bange for det teknologiske indgreb, som verden var under, da mobiltelefonerne, internettet og masse andet teknologi var på vej frem. Det var det jo også muligt at overvåge folk og deres færden i samfundet dengang, så hvis du tænker væk fra alle overvågnings skandalerne med bla. Edward Snowden, så tænker jeg hvert fald ikke på at jeg dagligt bliver overvåget i min internet færden, men også hvor jeg rent lokalitet befinder mig, når jeg altid har min mobil på mig. Så jeg mener at rent sikkerhedsmæssigt, så går der fem år og så er Google Glass, noget af det mest almindelige som vi ikke tænker over ligesom vi fleste af os tænker at bla. smartphones og computere, er noget helt almindeligt.  

Om det kommer til at dække et nuværende behov så nej, men alligevel ja, forstået på den måde, at det ikke er at behov som er nu, men det er et behov som Google skaber. Hvis vi igen tænker rigtigt mange år tilbage, så var det ikke et behov at være "online hele tiden", men det er et behov der er skabt.

Hilsen

Mads Eberhardt

Jeg er nok Danmarks yngste og billigste certificerede Google AdWords-konsulent. Få et godt (og selvfølgelig uforpligtende) tilbud på MadWords.dk.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)