Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VPS. KVM, XEN eller Windows?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa tech-savvies.

Jeg har i 1½ år haft mig en super dejlig, og billig, VPS hos CorgiTech, med Windows Server 2008. Valget har primært været fordi jeg skulle hoste en spilserver som ikke er udviklet til Linux, men det er nu også blevet til et par hjemmesider.

Men nu er mine økonomiske forhold ved at ændre sig lidt, og jeg har kigget efter et lidt billigere alternativ. Jeg støder ofte på ord som KVM og XEN, men jeg aner ikke rigtigt hvad pokker det er. Nogen der kan smide en kort forklaring?

Så vidt jeg forstår tilbyder både KVM og XEN en anden, og billigere(?) måde at køre Windows på, ved at gøre det "ovenpå" et Linux OS.. Det lyder jo meget lækkert, men er der nogen hage? Vil sådane et system fungere ligeså godt som et "rent" Windows Server OS? Og er det virkeligt billigere? Jeg kan ikke helt se hvor besparelsen skulle ligge, resourcerne krævet for Windows Server, og de programmer jeg køre herpå, er vel de samme hvad end det ligger på en Linux maskine eller ej?

Så, ville være taknemmelig for at høre jeres tanker om det. Fortsat god dag!

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:31

shadowcrush:
Jeg støder ofte på ord som KVM og XEN, men jeg aner ikke rigtigt hvad pokker det er. Nogen der kan smide en kort forklaring?

KVM og XEN er to forskellige Hypervisorer, præcis som VMWare eller HyperV som nok er det du bruger nu ... fælles for dem alle er at du som bruger på dit niveau kan være fløjtende ligeglad med hvilken en din udbyder bruger.

shadowcrush:
Så vidt jeg forstår tilbyder både KVM og XEN en anden, og billigere(?) måde at køre Windows på, ved at gøre det "ovenpå" et Linux OS

Det er forkert, prisen på en Windows VPS afgøres primært af hardwaren den køres på og licensen for softwaren,

shadowcrush:
Vil sådane et system fungere ligeså godt som et "rent" Windows Server OS?

Windows er Windows ... Hvis den kører så kører den, og der er mig bekendt ikke nogen Full Blown HyperVisors der ikke kan køre Windows ligeså godt som alle de andre.

shadowcrush:
Og er det virkeligt billigere?

Det skal du ikke regne med nej. Hvis nogen forsøger at bilde dig det ind ville jeg tage det som et tegn på at de ikke er til at stole på.

shadowcrush:
resourcerne krævet for Windows Server, og de programmer jeg køre herpå, er vel de samme hvad end det ligger på en Linux maskine eller ej?

Din Windows server kører allerede på en Linux Maskine, CorgiTech anvender VMWare - som bygger på Linux. Fuldstændig som XEN og KVM.

Derudover er Corgitech så billige at jeg ikke rigtig tror du får noget ud af at skifte, i forvejen er de så billige at jeg har svært ved at forstå hvordan de bærer sig ad med at tjene penge på det.

Tilmeldt 25. Feb 13
Skrevet kl. 13:02

Mange tak, det giver mening.

Idéen om prisen er nok mig selv der har sat for hurtig lighedstegn mellem priser og disse såkaldte Hypervisorer (har læst det ord masser af gange, tak for forklaringen), uden altid at se på hardware og mulige licenser.

Et hurtigt spørgsmål: Ved ikke om jeg roder mig ud på en IT-religion-diskussion, men kan du/nogen forklarer mig forskellene på de forskellige Hypervisorer? Jeg spørger naturligvis ikke efter en detaljeret teknisk forklaring, men kunne godt tænke mig at vide, bare kort, hvad de forskellige muligheder betyder for forbrugeren, forlemper og ulemper, hvis nogle.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

shadowcrush:
Ved ikke om jeg roder mig ud på en IT-religion-diskussion

Nu spørger du på et forum hvor forretning er i højsædet, der er folk selvfølgelig ikke religiøse. Men hvis du spurgte på et software forum kunne det nok godt starte en diskution ja :-)

Det korte svar er at der ikke er forskel, HyperV er bedst til at køre Windows og VMWare har mange års erfaring, Xen er "Opensource" men backed af en stor virksomhed, KVM er et rent opensource projekt. Hvem stoler du mest på? Ja for nogen år siden ville alle have peget på VMWare og Microsoft ... idag er det at være en stor virksomhed bestemt ikke synonym med kvalitet.

Personligt bruger vi KVM og OpenVZ (som er paravirtualisering for Linux) når vi sælger VPS'er til vores kunder - hvis jeg skulle sælge Windows VPS'er i stor stil ville jeg vælge HyperV, hvis jeg skulle sælge til det offentlige eller store gammeldags virksomheder ville jeg vælge VMWare - Hvis jeg skulle sælge til små og mellemstore moderne virksomheder ville jeg sørge for at sammensætte et solidt produkt der aldrig går ned, og jeg ville bruge det til enhver tid rigtige værktøj til opgaven :)

Hvis jeg var dig ville jeg droppe det der Windows pjat og få en rigtig Linux server, med mindre man udvikler i .NET er der ikke rigtig nogen årsag til at køre Windows på en webserver :-) 

Tilmeldt 25. Feb 13
Skrevet kl. 16:35

Mikkel Mikjær Christensen:
Nu spørger du på et forum hvor forretning er i højsædet, der er folk selvfølgelig ikke religiøse. Men hvis du spurgte på et software forum kunne det nok godt starte en diskution ja :-)

Heh, godt at høre man kan snakke med fornuftige mennesker.

Mange tak for beskrivelsen, jeg skal skrive mig den bag øret.

Mikkel Mikjær Christensen:
Hvis jeg var dig ville jeg droppe det der Windows pjat og få en rigtig Linux server, med mindre man udvikler i .NET er der ikke rigtig nogen årsag til at køre Windows på en webserver :-) 

Som undertegnede. :P

Men ellers ja, så ville jeg nok skifte til en Linux maskine. Startede som sagt ud med en Windows Server bl.a. grundet en spil-server software der ikke er udgivet til Linux. Vi må se hvad der sker, man bliver muligvis nød til at sigte efter Linux hvis ikke jeg finder mig nogle flere penge. Det kan man vel finde til det halve.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:44

Måske Windows Azure-platformen kunne være noget for dig, tænker jeg.

Så vidt jeg husker har de et 'free usage tier' til iværksætter, altså gratis adgang til alle tjenester (med nogle cappings på dog) i et år. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45

Lidt yderligere læsning om virtuelle maskiner her

Fra Odense
Tilmeldt 7. Dec 09
Indlæg ialt: 52
Fra  Struct Skrevet kl. 18:58

Prøv at tage et kig på connspire.dk de er ret billige med Windows Vps

Jeg har en kørende der og er ganske godt tilfreds. Havde lidt små problemer i starten og de var ret gode til at svare selvom det var søndag.

Tilmeldt 25. Feb 13
Skrevet kl. 19:09

Kasper Bergholt:
Måske Windows Azure-platformen kunne være noget for dig, tænker jeg.

Det kunne være. Jeg vil se nærmere på det.

Peter Melchiorsen:
Prøv at tage et kig på connspire.dk de er ret billige med Windows Vps

Jeg har haft kigget tidligere hos dem, og selvom de ganske rigtigt virker billige (I hvert fald hvis prisen inkludere Windows Server), især med de RAM der, så er min nuværende deal hos CorgiTech faktisk billigere, eftersom jeg slog til gennem et 50%-off-always tilbud.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)