Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er det fede ved Shopify!!!

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vidste faktisk ikke de havde et API for at være ærlig -- Men det er nok også en del af problemet i det, når udviklerne ikke umiddelbart finder det ;-) Jeg ved ikke hvor langt deres API rækker, men jeg vil stadig tro at open source-projekterne tillader mange flere indgreb i funktionaliteten end API'er. Så i bund og grund kommer det - som altid - nok ned til hvilket projekt man skal lave. Jeg har senest lavet en webshop i Magento, der var vanskelig at lave (efter bogen) i Magento; Tør ikke tænke på udfordringen hvis den skulle være løst med mere API'er der måske stadig mangler lidt funktionalitet her og der, som man kunne ønske sig.

Med "hacks" mener jeg kreative løsninger som man egentlig godt ved ikke er efter bogen - og helt uden for dokumentationen. I DanDomain har jeg f.eks., for at kunne lave søgning på produkt-attributter specifikke for de produkter der sælges (mobiltelefoner), måtte eksportere alle produkter til en separat server og få den til at "tagge" produkterne med skjult HTML som DanDomains søge-funktion kan ramme. Således at man kan søge efter operativsystem, farve, osv. Herefter har jeg lavet en funktioner i selve webshoppens front-end til at kontakte den eksterne server for søge-instruktioner (f.eks. antal resultater ud fra kombinationen af farve, størrelse og operativsystem). Det er virkelig spaghetti, men det udadtil fungerer det meget godt (så længe den eksterne server ikke går ned og synkroniseringen mellem produkterne af de to servere er fuldført).

Men jeg takker mange gange for det nye bekendtskab. Det kan være jeg vil bruge Shopify til mere omfattende projekter fremover, efter at have kigget lidt nærmere på API'et :-)

Det lyder spændende med Shop7 - Webshops er en meget sjov type af projekter at arbejde med, fordi der er så mange måder at gøre tingene på, som ikke er prøvet før. Jeg synes til dato stadig ikke at der er noget ideelt og perfekt webshop-system, og om det nogensinde opstår aner jeg ikke.

Man kan sige mange ting om Magento (kodebasen er helt enorm og meget uoverskuelig for newcomers), men når man først forstår hvordan det hele er "engineered" er det faktisk utrolig gennemført. Rigtig mange ting er gjort på en god måde og hvis jeg skulle udvikle en webshop ville det helt klart være en af de systemer jeg ville kigge på - også selvom det er hosted/closed system. Hvis man kunne lave en "best of both worlds" mellem Shopify og Magento, og lige rette et par småting til, tror jeg man har noget både kunder og udviklere vil elske.

Jeg har selv arbejdet med et stort distribueret system (ikke en websop dog), hvor jeg længe har haft et issue omkring hvordan man afbalancerer 3. partsudviklingen: De må ikke have så meget adgang at de kan skade systemet og de skal ikke føle sig så begrænsede at de synes det er for besværligt at bruge. For uden udviklerne har man ingenting. Jeg har i første omgang forsøgt at konfigurere mig ud af problemet, men det er bare ikke solidt nok. Jeg er så desperat at jeg har været ude i en idé om at lave et "home-made" sprog der compiler til PHP, og på den måde begrænser de (desktrutive) adgange og muligheder en udvikler ville have over et system.

Så det er et kompliceret issue. Problemet med API'er vil være begrænsninger (kontra open source) og at det altid er lidt mere kostbart performance-mæssigt at kontakte en ekstern server - og så er der selvfølgelig issuet med hvis den eksterne server er nede. Har man f.eks. et system der hooker ind i placeringen af en ordre - og den eksterne server er nede som skal gøre et eller andet ved denne ordre - hvad sker der så?

Anyways, nu gik jeg lige skrive-amok :D Jeg håber ikke det blev for forvirrende.

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)