Hej Schicam
Jeg har prøvet en sådan sag noget liggende.
Jeg sad i en større Televirksomhed. Jeg havde ansvaret for overtakseret SMS. pga. Politik fik jeg frataget denne opgave og den nye medarbejder havde ingen forstand og forståelse for kunderne. Så de kontaktede mig. Så det endte med at jeg sendte en Mail ud og skrev jeg jeg stoppede og at jeg ville hjælpe dem hvis jeg kunde igennem organisationen. Det skulle jeg aldrig have gjort. Skal lige sige at jeg havde sagt op og da de ikke ville fyrer mig havde jeg givet dem 3 mdr. varsel pga. at de havde taget alle mine opgaver som var indenfor mobil telekommunikation. Fordi min nye chef var fastnet mand ikke mente at der var en fremtid i mobil.
Så jeg blev bordvist med en vagt i nærheden og en chef måtte kun fjerne mine private ting fra skrivebord. Blev kørt hjem til min privat bolig og afleverer nøgler til min firmabil. Grunden var at de mente at jeg ville stjæle deres kunder.
Kontaktede fagforening Krifa og deres holdning var at nu venter vi at se om de udbetaler løn til den næste første Det gjorde de ikke. Hvor efter de kontaktede virksomheden og spurte hvad det var som de mente at jeg havde gjort forkert. Om jeg efterfølgende havde kontaktet disse kunder og om jeg ikke bare havde forsøgt og hjælpe deres kunder hvis de kom i klemme. De produkter jeg solgte var det ikke teknisk muligt at jeg på nogle måde kunne være mellemled.
Jeg fik efter følgende ubetalt 3 mdr. løn uden problemer.
Nu har jeg ikke lige kunne se hvad din branche er. Men hvis du er frisør (tror det ikke) Så behøver du jo ikke og kontakte kunderne det er en reklame i lokal avisen så skal de nok komme dem som synes og dit arbejde.
Men igen hvad står der i din kontrakt og det er fagforeninger godt til at læse. Og fagforeninger er også gode at skrive til virksomheder og hvis virksomheden ser at brevet kommer fra en fagforening så skider de også lidt i bukserne fordi de ved at de har advokater selv og de kører bare på. Så virksomheden skal bruge en masse tid og penge til advokat også kan omkostningerne for dem være for høje kontra hvis du ikke er medlem i en fagforening så kan virksomheden presse dig på din penge pung. Det det står på er om de skal betale dig løn i opsigelse perioden eller ikke.
Jeg har selv som arbejdsgiver kørt frem med de store kanoner over for ansatte som eks. ikke kommer på arbejde og melder sig syg og ikke har ville komme med lægeerklæring. Og bortvist medarbejder. Og lavet ting som ikke er lovligt eks aktiveret gps i mobil uden at informerer om dette. Opsat video overvågning fordi jeg havde mistro til at medarbejder ikke mødte til tiden osv. Og de har ikke haft nogle fagforening. Men har heller ikke brugt de ting som jeg har haft kendskab til officielt overfor medarbejderne.
Jeg har haft en sag med en medarbejder som var i Lederne og her stoppede fagforeningen fordi medarbejderen løj over for dem. Prøvede og tiltvinge sig adgang til virksomheden efter opsigelse samt ville ikke udleverer virksomhedens udstyr som han havde. m.m.
Så det kan godt være at du har overtrådt loven hvis du ser på dom for dom. Men der er altid noget psykologi i dette spil også.
Tag din ansættelse kontrakt med til fagforeningen hvis der ikke står at du skal bruge alt din tid til deres virksomhed så lad fagforeningen skrive til arbejdsgiver om hvad det er de mener du har gjort forkert.
Skal man starte egen virksomhed indenfor samme branche efterlad ikke egne dokumenter i gl. virksomhed om ny virksomhed.
Skriv ikke ud til gamle kunder at du er startet. Presse info via eks. Presswire at Kim Lykkebjerg er startet i Frisør Lykkebjerg og kommer fra gammel hår frisør og vi har kun økologiske produkter og klip i klassiske og den nye mode look.
Start ikke virksomhed på egen adresse eller i eget navn hvis du har spec. navn. ApS el. IVS kan godt starte på forældres adresse men du står stadig i cvr med din egen adresse som ejer.
Domæner kan startes i en andens navn osv. ikke de store problemer her. Bare huske og flytte til egen oplysninger når man er fri til at gøre det så man ikke kan komme i problemer efterfølgende.