Jeg er blevet spurgt om jeg kan hjælpe en ven, men da jeg ikke kender reglerne for køb udenfor EU og ej heller Dinero, søger jeg hjælp her for ham 1) Han har købt varer udenfor EU. Hvordan/hvor bogfører han denne købsfaktura? 2) Han har ligeledes en faktura for fragten af varerne. Hvilken konto bogfører han denne på? 3) Så har han en faktura vedr. told, som der også står moms på. (Han har kun betalt selve toldprisen) Hvor bogfører han denne og skal han bare se bort fra momsbeløbet? 4) Er der noget særligt han skal være OBS på, når der indberettes moms? På forhånd tak for hjælpen |
burde nok være en økonomimand der så hvad der konkret stod men ved at bruge konto 2150 til det hele burde det blive korrekt. Det som skal bogføres er den samlede pris for varen + fragten + tolden - som udgør det grundlag importmomsberegnes på (25% af det samlede) Konto 2150 varekøb uden for EU vil automatisk bogføre importmoms med 25% af det samlede under importmoms salgsmoms og helt samme beløb under købs moms, så momsen koster ikke
Han bør kunne bogføre alle tre regninger samlet og sætte dem sammen, eller hver for sig, man som jeg læser det - ellers vent på andre
Formentlig er den moms som er angivet (og ikke skulle betales) også 25% af det samlede. Lad ham læse om IMPORTMOMS som i linket for at forstå importmoms
Momsen tager Dinero sig så af og viser korrekt i momsangivelsen
vh John Hannover