Jeg overtager nogle lokaler efter et familiemedlem, som jeg vil dele med en ven. Vi skal køre hver vores firma, men dele kontor og lager. Hvilke ting skal vi være opmærksomme på? 1: Hvis lokalerne kun står i mit navn, kan han så trække sin husleje fra? Eller skal jeg så afkræve husleje fra ham og hvordan fungerer det administrativt? 2: Alt hvad vi køber til lokalerne af inventar (stole, kaffemaskine, møbler osv) Bør man løbende aftale/skrive ned hvem der ejer hvad i tilfælde af ophør? 3: Hvilket dokument bør man lave i tilfælde af at en af os vil stoppe samarbejdet? 4: Når vi i perioder skal hjælpe hinanden, kan vi så bare fakturere hinanden de timer vi har brugt?
Er der andet potentielt bøvl jeg skal være opmærksom på? Jeg tænker det er smartest at jeg har lokalerne i mit navn, men mere så vi ikke skal diskutere hvem der skal beholde dem ved evt ophør af samarbejde, men samtidig kan jeg vel risikere at hænge på huslejen alene hvis han ikke betaler eller pludselig vil ud af det?
På forhånd tak :) |
1 jeg vil bestemt mene du trækker huslejen fra og så fakturere du 50% eller hvad den anden part bruger videre og tager den husleje ind som huslejeindtægt, derved får I delt husleje fradraget korrekt mellem jer¨
2 ja tingene må kun afskrives og momsangives i den virksomhed der køber og dermed ejer dem helt enkelt. Den virksomhed skal købe tingene ud ved evt lukning eller sælge til 3. part (den anden lejer) til markedspris. Du kan aftale at du fakturer et beløb til den anden for brug af disse ting, eller I kan købe dem lidt på skift hvis I kan styre det.
3 et fuldt dækkende dokument der klart siger hvordan I gør hvis den ene vil ud, eller den anden vil ha smidt den ene ud - I bør bruge i princip hver sin advokat til det men I bør ofre noget på at få et dækkende dokument nu hvor I er så gode venner .- det bliver helt umuligt siden
4 ja det vil jeg mene er naturligt - lad det være dækket af dokumentet i 3
og ja - den der lejer vil afhængigt af hvad der står i aftale 3 stå stærkest men jo også hænge på husleje med mere hvis den anden forsvinder - men det er pt 3 dokumentet som skal dække alle de forhold, gerne inkl. hvordan I hjælper hinanden , til hvilken pris osv
Du skal være sikkert på, at du må videreleje eller dele lejemål med andre for din udlejer
vh John H