Hej venlige hjælpere
Virksomheden havde et overskud på 240000 kr. i 2012 og 190000 i 2013. Jeg skal bruge ca. 500 timer om året på og drive virksomheden. Jeg tror på at jeg kan øge omsætningen og overskudet for jeg kan sælge til mine egne kunder og jeg kan sælge mine egne ting til virksomhedens kunder. Når jeg kikker på tallene tror jeg at jeg kan få overskudet op på i vær fald 400000 med de samme timer. Jeg skal give et bud på virksomheden men jeg har slet ingen idé om hvad den er værd. Hvordan finder jeg ud af det? |
Måske skal du se på udgiften til køb af virksomheden som en salgsomkostning.
Hvad ville du være villig til at betale i provision for et salg, der medførte et overskud på det, som du forventer?
Og hvor længe ville du være villig til at fortsætte med at betale provision?
Hvis du gerne vil give 100.000 i provision for hver 240.000 krs overskud, og hvis du ville acceptere, at din sælger skulle have provision i 3 år, før kunden var din alene, så er prisen 300.000 kr. Med mindre du regner med de 400.000 og en større provision.
Du bør også interessere dig for, hvorfor overskuddet er gået ned fra 12 til 13. Er du sikker på, at det ikke går ned i 14 igen? Hvorfor?
Venlig hilsen
Hans