Håber, at der er en som kan bekræfte om jeg har forstået periodisering af andre tilgodehavende og andre skyldige omkostninger i forbindelse med årsafslutningen. Revisorregning 1. andre skyldige omkostninger har jeg en konto i balancen kt. 73020 2013: Kredit dkk. 20.000 status konto 73020 Debet dkk. 20.000 driftskonto konto 50025 revisorassistance Nu når jeg har afsluttet mit år, hvad gør jeg så? 2014: Jeg har modtaget regningen fra revisoren. Skal jeg debitere dkk. 20.000 på status konto 73020 og kreditere driftskonto konto 50025 ?????? og derefter bogføre regningen som alm. leverandør regninger Kreditor konto Kredit Debet driftskonto 50025 revisorassistanece Debet momskonto Forudbetalt husleje 2. andre tilgodehavender har jeg en konto i balancen kt. 73150 2013: Debet dkk. 15.000 status kt. 73150 andre tilgodehavender Kredit dkk 15.000 driftskonto 50150 husleje 2014: Kredit dkk. 15.000 status kt. 73150 andre tilgodehavender Debet dkk. 15.000 driftskonto 50150 husleje ???????? og hvad med momsen, den har jeg jo taget hensyn til i 2013? |
SallyM:Skal jeg debitere dkk. 20.000 på status konto 73020
og kreditere driftskonto konto 50025
i begge fald - ja til debitere den konto du har beløbet på i status - revisor var 73020 og da du jo betaler, så bare kredit bank MEN -det beløb du skulle ha afsat skulle vel være beløbet uden moms - da momsen jo ikke må trækkes bare fordi du afsætter på din konto for revisor i drift - før faktura kommer her i 2014
Du ville derfor normalt få fakturaen for 2013 arbejdet i 2014 og så bogføre
delen uden moms debet 73929 - momsen debet købsmoms og hele beløbet kredit bank hvor pengene går ud.
Du skal ikke røre driften, da det jo korrekt var omkostning i 2013 - nu er det kun status og derfor banken som modpost ved betaling
Så får du vel en ny regning, revisor og husleje 2014 og her skal du igen bogføre den i driften som omkostning ex 50025 revisorassistance og 73020 skyldige med 2014 omkostningen - og igen kun beløbet uden moms hvis du er momsregistreret virksomhed
Nu kan du så ha lidt brug for din revisor til at afgøre hvad du gør (og han bør hjælpe inden for sit beløb uden videre), for som jeg læser dig, at du i 2013 trukket købsmoms af revisor regningen du ikke har modtaget før her i 2014 - og det er jo forkert desværre.
Husleje kan være lettere - bare debet status 73150 og kredit bank hvis der ikke er moms på den, ellers samme problematik
venligst John H