Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Periodisering

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber, at der er en som kan bekræfte om jeg har forstået periodisering af andre tilgodehavende og andre skyldige omkostninger i forbindelse med årsafslutningen.

Revisorregning

1. andre skyldige omkostninger har jeg en konto i balancen kt. 73020

2013:

Kredit dkk. 20.000 status konto 73020

Debet dkk. 20.000 driftskonto konto 50025 revisorassistance

Nu når jeg har afsluttet mit år, hvad gør jeg så?

2014:

Jeg har modtaget regningen fra revisoren.

Skal jeg debitere dkk. 20.000 på status konto 73020

og kreditere driftskonto konto 50025 

??????

og derefter bogføre regningen som alm. leverandør regninger

Kreditor konto Kredit

Debet driftskonto 50025 revisorassistanece

Debet momskonto 

Forudbetalt husleje

2. andre tilgodehavender har jeg en konto i balancen kt. 73150

2013:

Debet dkk. 15.000 status kt. 73150 andre tilgodehavender

Kredit dkk 15.000 driftskonto 50150 husleje

2014:

Kredit dkk. 15.000 status kt. 73150 andre tilgodehavender

Debet dkk. 15.000 driftskonto 50150 husleje

????????

og hvad med momsen, den har jeg jo taget hensyn til i 2013?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

SallyM:

Skal jeg debitere dkk. 20.000 på status konto 73020

og kreditere driftskonto konto 50025

i begge fald - ja til debitere den konto du har beløbet på i status - revisor var 73020 og da du jo betaler, så bare kredit bank MEN -det beløb du skulle ha afsat skulle vel være beløbet uden moms - da momsen jo ikke må trækkes bare fordi du afsætter på din konto for revisor i drift - før faktura kommer her i 2014

Du ville derfor normalt få fakturaen for 2013 arbejdet i 2014 og så bogføre

delen uden moms debet 73929 - momsen debet købsmoms og hele beløbet kredit bank hvor pengene går ud.

Du skal ikke røre driften, da det jo korrekt var omkostning i 2013 - nu er det kun status og derfor banken som modpost ved betaling

Så får du vel en ny regning, revisor og husleje 2014 og her skal du igen bogføre den i driften som omkostning ex 50025 revisorassistance og 73020 skyldige med 2014 omkostningen - og igen kun beløbet uden moms hvis du er momsregistreret virksomhed

Nu kan du så ha lidt brug for din revisor til at afgøre hvad du gør (og han bør hjælpe inden for sit beløb uden videre), for som jeg læser dig, at du i 2013 trukket købsmoms af revisor regningen du ikke har modtaget før her i 2014 - og det er jo forkert desværre.

Husleje kan være lettere - bare debet status 73150 og kredit bank hvis der ikke er moms på den, ellers samme problematik

venligst John H

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)