Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver noteret for sygedage i weekenden, hvis syg fredag

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone arbejder i en vuggestue inde i byen. Hun er flere gange blevet gjort opmærksom på at hun bliver noteret for sygedage i weekenden hvis hun er syg fredag og ikke melder sig rask til om mandagen. Hvis hun derimod melder sig rask, til trods for at hun er syg, og derefter melder sig syg igen mandag morgen, så er der ingen problemer.

Jeg har fortalt hende at man ikke kan noteres for sygetimer hvis man ikke kan noteres for arbejdstimer... Og i og med at det er en vuggestue, så er der pænt lukket i weekenden.

Men hvad så? Tager jeg fejl?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 22:21

Lyder meget underligt. Hvad siger hendes fagforening/overenskomst?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31

Kenneth:
Tager jeg fejl?

JA. Det er som dine kone beskriver. Fremgangsmetoden er blevet kritiseret specielt i forbindelse med opgørelsen af sygefraværet i Københavns Kommune. Måden blev forklaret som en af kilderne til at sygefraværet er højere end det i virksomheden er.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:31
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Det er da ret logisk.

Du er syg, indtil du raskmelder dig.

Hvis du ikke raskmelder dig inden weekenden starter (altså inden institutionen lukker), så er du jo faktisk syg i weekenden, da du ikke kan raskmelde dig før mandag igen. Du er altså syg fredag, lørdag og søndag og ingen aner, om du kommer på arbejde igen mandag.

Så hvad er det lige, der er mærkeligt her? Sæt dig i arbejdsgiverens sted og fortæl mig, hvad du mener skulle være anderledes.

Sålænge man ikke raskmelder sig, så er man da syg.

Så vidt vides, så får din kone stadig sin helt almindelige løn under sygdom, så hvad er det, at du opponerer imod?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:50

Til dig, der gav mig en stjerne:

Hvordan skulle man håndhæve den gode gamle 120 dages regel om at en medarbejder må opsiges, hvis han/hun har haft mere end 120 dages sygdom indenfor de sidste 12 måneder, hvis weekender og fridage ikke tæller med?

Sygdom starter da fra man melder sig syg til man raskmelder sig.

Beklager hvis det ikke passer dig/jer!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

helt korrekt, ved beregning af 120 dages regel medregnes week-ender absolut når man er sygemeldt "hen over dem" - så metoden er ikke spor mærkelig og hun får jo løn.

Derimod kan man diskutere om det skal tælle med i fraværd i sammenligningstal hvor de fleste andre kører uden, men at week-end tæller i 120 dages regel som instututioner oftest har med i kontrakten, er helt fuldstændigt efter bogen - se evt http://www.ret-raad.dk/Offices/Glostrup/Business/Articles/Article%20list/Afskedigelse_efter_sygedage.aspx#.UxZJnT95OSo 

Det koster ikke den ansatte løn men gør naturligvis at man overskrider 120 dage efter IALT 120 dage fra første til sidste sygedag

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:08

Jeg synes bare at det er besynderligt at jeg på en måned får løn for 20 dages arbejde, men hvis jeg er syg hele måneden, så bliver jeg noteret for 31 dage? Det er ikke logisk.

Men tak for svar, alle sammen.... :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18

Kenneth:
Jeg synes bare at det er besynderligt at jeg på en måned får løn for 20 dages arbejde, men hvis jeg er syg hele måneden, så bliver jeg noteret for 31 dage? Det er ikke logisk.
jeg synes det er helt logisk i forhold til 120 dages reglen som bare er at hvis man er syg 4 mdr i træk kan man fyres og tager hensyn til mdr med 28 dg og 31. Den kunne også hedde 4 x 20 dage hvis den ikke skulle ha weekend med og hedde 80 dages reglen - mere ord end betydning når det ikke påvirker løn men blot er udtryk for at 120 dage eller ca 4 mdr væk - er så lang tid at det kan bruges som fyringsgrund hvis det er forhånds aftalt.

100 gange lettere at regne 120 dage fra først sygesdag end fraregne weekend og eller helligdage og kalde den 80 dages regel, som så stadigt ville være 120 dage fra første sygedag når weekends var lagt til - 

Jeg tror ikke så mange bruger metoden til % sygefravær  men det er ikke så afgørende hvis bare man sammenligner internt og ikke æbler og pærer. De fleste kommuner vil vise lav % hvis de kan vælge.

Måske det KAN ha virkning på langtidssyge - måske - hvis man fredag ringer og siger jeg kommer mandag - så er det mere sandsynligt man kommer end hvis man ikke melder man kommer tilbage +  hvis der køres med vikar, er det jo godt at vide fredag, at medarbejderen forventer at være tilbage mandag af hensyn til planlægningen

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming: Jeg synes at sygefraværstimer skal afspejle hvor mange timer en person er syg, hvor personen burde arbejde. Hvis jeg melder mig syg kl. 16 fredag og melder mig rask kl. 9 mandag morgen, så har min afbejdsplads kun mistet 30 minutter af min indsats, og ikke 15,5 timer som jeg ellers bliver noteret for.

Det er ikke mig der har givet dig én stjerne, men jeg forstår godt personen der har, for du har en lettere fjendsk attitude.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28

Kenneth:
Hvis jeg melder mig syg kl. 16 fredag og melder mig rask kl. 9 mandag morgen, så har min afbejdsplads kun mistet 30 minutter af min indsats, og ikke 15,5 timer som jeg ellers bliver noteret for.
den var i det mindste sjælden og ville nok forvirre arbejdsgivers planlægning Big Smile, men check nu lige om det ikke kun er i forbindelse med 120 dages reglen med mindre det er københavn som bruger det som samlet statistik iflg henrik K .(ballerup gør i alle fald også)

Det har jo ikke betydning for din kone overhovedet om det regnes på den ene eller anden måde - det er ren statistik - 120 dages reglen ville være 80 dage hvis ikke week.ends skulle med - ikke noget der skader din kone spor og sådan regnes 120 dages regel altid

vh

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)