Hej Amino'er! Jeg kunne godt tænke mig at høre fra alle jer kyndige indenfor e-handel, om hvilke udfordringer I har stået overfor i forbindelse med jeres virke på nettet, ligesom jeg meget gerne vil høre om de problemstillinger som I mener der er ved at handle på nettet i dag - og her tænker jeg både set fra sælger og købers synspunkt. Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at starte denne debat, er at jeg i forbindelse med mit HA-studie på SDU i Odense skal skrive en seminaropgave om netop e-handel (set fra et marketing perspektiv), hvilket jo er helt perfekt da det er et super interessant emne! Jeg er ved at rekvirere bøger/artikler om emnet, så jeg kan få den teoretisk tilgang til emnet på plads - men skal selvfølgelig også have en mere praktisk tilgang til opgaven, så mine konklusioner faktisk kan relateres til den virkelige verden!
Jeg har forestillet mig at jeg vil fokusere på B2C-markedet da jeg synes det er klart mest interessant og jeg mener der er mere kød på dette emne end hvis jeg kiggede på B2B. Jeg har ikke formuleret min problemstilling endnu, da jeg blot er i den indledende brainstorming-fase, så kom endelig med jeres inputs! - Hvilke fordele (ulemper) ser I ved køb og salg på nettet? Jeg ser frem til at høre jeres inputs og om jeres erfaringer - forhåbentlig er der også andre brugere herinde som finder det interessant læsning...
Lasse PS. Henvisninger til interessante bøger/artikler/online ressourcer omkring emnet modtages gerne |
Jeg kan se at det ikke helt lykkedes at få jer ud af busken i første omgang, så jeg prøver igen - så må vi se om det lykkedes denne gang
Jeg har indkredset mit emne til at omhandle "allerede eksisterende virksomheder (B2C), som vil anvende Internettet som ekstra salgskanal." Der er jo masser af problemstillinger at tage fat på her, og jeg vil bl.a. i min opgave forsøge at redegøre for hvilke faktorer der påvirker en virksomheds potentiale på nettet - her tænker jeg på ting såsom produkt(type), målgruppe, brand/image, positionering des lignende.
Hvad mener I er vigtige faktorer - og kan man virkelig sælge alt lige fra træsko til dyre luksusure, eller er der begrænsninger?
Hvis en allerede eksisterende virksomhed vælger at træde ind i den elektroniske verden og begynde at sælge sine produkter på nettet - så står virksomheden vel med en form for identitetskrise, eller gør den? Virksomheden skal vel beslutte hvordan den vil markedsføre sig på nettet i form af promotion, prisstrategier og lignende. Eller kan virksomheden bare fortsætte med samme strategi som i den fysiske verden? Det mener jeg ikke den kan, jeg mener man skal tilpasse sig de markedsvilkår der huserer på nettet. Men hvilken betydning har det for en virksomheds brand/image/positionering/osv. hvis den lige pludselig står med to vidt forskellige strategier, én i den virkelige verden og én i den elektroniske verden? Er det muligt at forene de to?
Det var alt for nu - håber at høre nogle inputs denne gang, og hvis ikke så er det faktisk god brainstorming for mig det her, så helt nyttesløst er det ikke!
Mvh Lasse