Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat ønsker at blive medejer af ApS... Hvordan??

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Herlev
Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

Jeg har tidligere været selvstændig - med enkeltmandsfirma.

Så kom der en tid med børn og masser af forpligtelser, hvor det var meget rart med faste arbejdstider og en fast løn :-)

Nu trækker det så igen. Er pt ansat i relativt nystartet automatikfirma (bygningsautomatik, CTS)

Firmaet startede for knap et år siden og det er gået forrygende stærkt siden. Vi har et stærkt team, som samlet set besidder de kompetencer der skal til for at få succes - hvilket også har vist sig indtil nu - både mht samarbejdet og bundlinien.

De fleste medarbejdere har været med fra starten og har anparter i virksomheden. De er i øvrigt mine gamle kolleger fra tidligere ansættelse i andet firma, så det med at drive virksomhed med dem er ikke min umiddelbare udfordring. 

Jeg havde ikke mulighed for at være med i opstarten, men fornemmer at der vil være mulighed for at købe mig ind nu, så jeg mangler simpelthen bare en god model for hvordan jeg kan få ejerskab i et igangværende ApS.

Ejerskabet er fordelt således at 60% tilhører et firma - de sidste 40% ligger hos de medarbejdere som var med fra starten.

Jeg forestiller mig at firmaet vil sælge nogle af sine anparter - men har ingen ide om hvordan sådan noget prissættes! 

Jeg ligger ikke umiddelbart inde med en masse fri kapital til at købe mig ind og vil foretrække en model hvor jeg kan "arbejde" mig ind i firmaet - men aner ikke om det kan lade sig gøre...

Er der nogen der har erfaringer og/eller gode bud?

Bjarne Mølgaard

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjarne

Det lyder som en spændende virksomhed med mod på fremtiden, du arbejder i. Med din faglighed og kompetencer inden for området, synes du også, at det er en solid virksomhed, med mange flere mulighede, end dem har i dag. Så jo, det vil være dejlig at være medejer.

Hvad har du at tilbyde virksomheden, som de har behov for? At du er en dygtig arbejder er ikke nok. Hvis du forlader virksomheden, opstår der så et stort hul i deres kompetencer eller bliver det bare fyldt ud af andre? Jo vigtigere du er for virksomheden, jo mere vil de ønske, at du bliver - og måske vil de tilbyde dig medejerskab. 

Find dine styrker i forhold til virksomheden og vurder, om de er så meget værd, at de vil tilbyde dig medejerskab. Hvis du er meget værd for virksomheden, kan de helt sikkert finde en model, hvor du optjener anpartskapital mod at du måske går ned i løn. 

Lykkes det at overtale de nuværende ejere til at optage dig i ejerkredsen, skal I opdatere deres Ejeraftale - læs hvad det er for en størrelse. 

kh

Mogens

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)