Jeg skriver, da jeg har spørgsmål om opstart af virksomhed med hjemmeproducerede fødevarer. Jeg er ved at starte en virksomhed, som skal sælge hjemmeproducerede fødevarer via en internetside. Produktionen og salget skal ikke være stort og skal bestå af syltede grønsager og safter. Jeg har hørt om bagatelgrænsen, da produktionen ikke skal være særlig stor. Jeg kan dog ikke godkendes hertil, da internethandel ses for at være for organiseret. Når man er over grænsen skal alt produktion foregå i et godkendt køkken. Dette har jeg ikke. Produktionen kommer til foregå højest 10gange årligt, derfor synes jeg det er tåbeligt at lave sit eget godkendte køkken. Derfor overvejer sjeg at leje et industrikkøkken når produktionen skal ske. Er der nogen som har erfaring eller viden herom. Kan man få lov at producere i et lejet godkendt køkken og derefter selv stå for opbevaring og salg fra privaten. På forhånd tak for hjælpen. |
Hej Korf89,
Jeg starter lige bagfra i dit spørgsmål:
Hvis du opbevarer din produkter i privaten kan det betragtes som dit lager og skal derfor leve op til de indretningsmæssige krav til et lager (rengøringsvenligt, skadedyrssikret m.v.) og der vil blive lavet tilsyn på "lageret".
Den anden del vedr. produktion i et godkendt køkken: Det vil kræve at der er nogle meget velbeskrevne procedurer for brug af virksomhedens køkken og at der er en klar ansvarsfordeling, så det fremgår tydeligt hvad der er aftalt omkring overlevering af køkkenet osv.
Venlig hilsen
Tine