Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget må min ansatte få i fratrædelsesgodtgørelse.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Er der en øvre grænse for en fratrædelsesgodtgørelse? Og er der særlige regler, hvis den ansatte tilfældigvis er ens ægtefælle?

Venlig hilsen
Daniel 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 11:51

laflor:

Hejsa

Er der en øvre grænse for en fratrædelsesgodtgørelse? Og er der særlige regler, hvis den ansatte tilfældigvis er ens ægtefælle?

Venlig hilsen
Daniel 

I princippet er det (vel) ikke nogen øvre grænse - do g tror jeg nok du og ægtefællen vil blive krydsforhørt af SKAT hvis fratrædelsesgodtgørelsen er mere end "normen". Normen skal/kan findes i div. overenskomster, som I bør forholde Jer til.

3, 6 eller 9-12 mdrs. løn er nok det maksimale.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:52

I personlig virksomhed som medhjælpende formentlig intet skattefrit -

I  selskabsform tror jeg andre må svare - om hovedaktionær - som ægtefællen vel vil være har specielle regler der hindrer noget, men ellers vil det for ansatte formentlig jo følge lovens krav hvis vi taler alm ansatte = der skal være optjent til fratrædelsesgodtgørelsen efter 15 til 18 års ansættelse som jeg lige husker det med fra 1 til 3 mdr løn hvoraf, som jeg husker det 8.000 kr skattefrit og resten normal skat. De 8000 kr omfatter fratrædelse, jubilæums udbetaling osv for året i helhed

Problematiken med om hustru i et selskab kan få skattefri fratrædelse eller om hun ses som hovedaktionær tør jeg som sagt ikke gætte på. På tax.dk kan læses om fratrædelse og skattefrihed:

Hvis arbejdsgiveren er et aktieselskab, og beløbet udbetales af aktiemajoritetshaveren, anses betingelsen om, at der foreligger et tjenesteforhold, ikke for at være opfyldt

Jeg mener at huske noget med at ægtefælle, børn og forældre til hovedaktionær indtræder i samme stilling men er slet ikke sikker

Ud over den skattefrie del kender jeg ikke til max grænse, som jo også vil være meningsløs når der skal betales helt normal skat af alt over grænsen.

Det er som med jubilæumsgratialer, hvis de skal være skattefrie skal de følge specielle regler , ex 25 år, 40 år, 50 år som jeg lige husker dem, for at kunne ha skattefri andel, og igen tror jeg ikke ægtefælle i personlig virksomhed må få noget skattefrit og tør ikke svare 100% om ægtefælle i selskab er alm ansat - men kunne tro det hvis regel for fratrædelse og for jubilæum og skattefrihed for en del af beløbet ellers var overholdt

vh John H

Tilmeldt 21. Oct 07
Skrevet kl. 12:08

Hej John

Tak for dit svar.

Det er en enkeltmands-virksomhed og min hustru er ansat som en normal lønmodtager. Antager det ikke ændrer ved dine betragtninger, men ville bare nævne det.

Vh. Daniel

Tilmeldt 21. Oct 07
Skrevet kl. 12:10

Hejsa

Tak for dit svar. Det giver mening at beløbet ikke må være hel hen i vejret.

Vi syntes 6 måneders løn var rimeligt. Vil bare sikre mig at vi ikke har gjort noget forkert.

Vh. Daniel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22

laflor:
Det er en enkeltmands-virksomhed og min hustru er ansat som en normal lønmodtager. Antager det ikke ændrer ved dine betragtninger, men ville bare nævne det.
det er jo lidt netop i enkeltmands jeg er meget usikker på at skat godkender skattefri andel af fratrædelse også selv om hun er alm lønmodtager, så mit svar må være - spørg skat eller en revisor, jeg tror der kan være et problem

Ikke med selve det at udbetale formentlig hvis det er med skat da der vel er sambeskatning men jeg kan ikke overskue om der kunne være noget med at man flyttede fra virksomhed i ex VSO til løn hos den lavest lønnede og 6 mdr var ude af trit med virkeligheden efter 2 års ansættelse osv 

Jeg er med andre ord ganske usikker, specielt ved skattefri del tror jeg ikke det går i personlig virksomhed for ægtefælle, men min usikkerhed siger så bare . hør skat eller revisor eller vent på klogere

vh

Tilmeldt 21. Oct 07
Skrevet kl. 12:46

Vi har tænkt os at der naturligvis skulle være fuld beskatning af pengene. Intet skattefrit her.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)