Hej, jeg står og vil gerne investere et beløb i en virksomhed som jeg har fulgt med i de sidste par år. Jeg har snakket med vedkommende flere gange, og vi har aftalt at mødes om et par uger for at drøfte videre. Da jeg aldrig nogensinde har investeret før kunne jeg derfor godt tænke mig at vide hvilke ting jeg skal ligge vægt på under samtalen, samt hvilke ting jeg skal have styr på så det ikke virker alt for uprofessionelt. Jeg vil i bund og grund gerne købe nogle anparter i virksomheden da jeg regner med at kunne få et større afkast om 5-10 år. Samtidig vil jeg gerne med i bestyrelsen så jeg kan følge med i driften løbende samt komme med gode inputs osv. Da det er mig som har opsøgt virksomheden og spurgt om de kunne være interesserede i en investering, er det så mig som skal have styr på papirværket osv når jeg kommer til mødet, eller er det deres opgave at have styr på hvad de kan tilbyde mig? Hvilke slags kontrakter skal jeg have styr på? Skal jeg snakke med en advokat? Ja, i bund og grund har jeg overhovedet ikke styr på dette, og vil derfor sætte pris på en kortfattet gennemgang af hvordan en investeringproces ser ud i praksis. |
Denne her går jo den anden vej, hvad investor vil forvente .- men det kan du jo ligeså godt bruge til at vide lidt om hvad du skal spørge ind til
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/rad-til-investerings-ansgning.html Hvis det er noget relativt nystartet så vil det ofte være meget vanskeligt at sætte en "korrekt" pris, der vil man ofte være nødt til mere mavefornemmelse, men ellers er rådet vel altid, at ha så meget info som muligt inden start og og altid at sikre, at man laver en EJERAFTALE SOM HER når man går ind, så man kender spillereglerne - ex om de skal gives forkøbsret hvis du vil ud igen - om de har nogen form for pligt til at tilbyde dig en pris hvis du vil ud, om du har spor indflydelse med dine % - om de på næste generalforsamling kan smide dig ud af bestyrelsen - mindretals beskyttelse osv
god vind med det John H