Jeg vil høre om nogle kan hjælpe mig. Jeg har et enkeltmandsfirma i Dk, og kunne godt tænke mig at have hovedkontor i sverige så jeg ikke skal betale den høje moms i danmark, og så stadig være bosat i dk, uden og skal til at flytte adr osv.
Og er der nogle der kender en god revisor i sverige som eventuelt kan dansk.
Der kan sagtens være danske revisorer som har svensk baggrund også, specielt kan du vælge et af de store selskaber Deloitte, E&Y som har kontorer på begge sider af broen eller søg www.agera.dk efter en revisor med viden om sverige
Umiddelbart lyder det lidt problematisk og svensk standard moms er jo også 25% men mindre for visse specielle ting som kan være dit område + hvis driftsstedet er DK og salget er i DK får du jo hurtigt dansk moms og du skal til at stifte selskab i en eller anden form i sverige, så om det er helt gennemtænkt til formålet ved jeg ikke. Det kunne en time med en revisor nok hurtigt afklare
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg havde ellers troet at momsen i Sverige ligger på 12%.. Det vil sige der ikke er nogle penge at spare ved at have virksomhed i sverige, også selvom jeg køber mine vare i Sverige og sælger i DK??
Men emballage er vel B2B-salg. Og så er der alligevel ikke moms på, hvis du sælger til danske kunder fra Sverige. Og sælger du fra DK, så er der jo fuld fradragsret for momsen. Så er hele denne konstruktion ikke ligegyldig? :-)
At du sælger til andre virksomheder. Går ikke ud fra at der er nogen der køber stort ind af poser og pizzabakker som privat.
Disse virksomheder kan jo så trække momsen fra, og på den måde er det ligegyldigt om momsen er 12% eller 25% da de får pengene tilbage af SKAT.
Hvis du sælger fra DK: Du sælger pizzabakker for 4.000 kr. excl. moms på 25%. Dvs. at du opkræver 5.000 kr. Du betaler de 1.000 kr. til SKAT og den virksomhed der har købt pizzabakkerne får 1.000 kr. tilbage fra SKAT. På den måde er virksomhedens endelige udgift kun de 4.000 kr.
Hvis du sælger fra Sverige: Du sælger pizzabakker for 4.000 kr. Men da der er tale om EU-salg, er der ikke moms på. Derfor skal virksomheden kun afregne 4.000 kr. til dig - men altså alligevel en udgift på 4.000 kr.
Det samlede regnestykke er altså det samme, uanset om du sælger fra Danmark eller Sverige - FORUDSAT at du sælger til andre virksomheder. Private får selvsagt ikke momsen refunderet.