Hej Carsten, jeg har tidligere haft et ApS, hvor jeg kautionerede via en penionsforsikring, som banken lavede. en blev ikke oprettet for at jeg selv skulle have noget ud af den, men kassebanditten på 500.000,- blev oprettet med sikkerhed i pensioneordningen.
Præcist hvordan det var skruet sammen, husker jeg ikke men der er nok nogen eks. pensionsAmino''s som kan give en mere konkret forklaring. Håber at et det i det mindste kan pege i en retnign, som er brugbar.
/Ole |
Dato: 1/26/2006 9:36:32 PM Forfatter: Skat & RådDet første jeg umiddelbart hæfter mig ved er at der ikke er nogen som har spurgt om det er et ApS eller en personlig drevet virksomhed vi taler om.
En anden mulighed hvis vi taler ApS eller A/S er at overveje et successivt generationsskifte. Dvs. en gradvis overtagelse, som måske starter op med at du bliver ansat i selskabet og erhverver en mindre post aktier. Skattelovgivningen indeholder nogle lempelige regler hvor du løbende kan blive tilgodeset med aktier, uden at du derved risikerer at skulle købe dig ind i den værdistigning som opstår i den period som medgår til det løbende generationsskifte.
Der er tale om et A/S, og det andet du skriver er faktisk en mulighed jeg undersøger. Nuværende ejer vil nemlig være villig til en sådan aftale.
mvh Carsten