Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Generationsskifte/virksomhedskøb

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten,

jeg har tidligere haft et ApS, hvor jeg kautionerede via en penionsforsikring, som banken lavede. en blev ikke oprettet for at jeg selv skulle have noget ud af den, men kassebanditten på 500.000,- blev oprettet med sikkerhed i pensioneordningen.

Præcist hvordan det var skruet sammen, husker jeg ikke men der er  nok nogen eks. pensionsAmino''s som kan give en mere konkret forklaring. Håber at et det i det mindste kan pege i en retnign, som er brugbar.

/Ole
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:22

Dato: 1/26/2006 9:36:32 PM Forfatter: Skat & Råd

Det første jeg umiddelbart hæfter mig ved er at der ikke er nogen som har spurgt om det er et ApS eller en personlig drevet virksomhed vi taler om.

En anden mulighed hvis vi taler ApS eller A/S er at overveje et successivt generationsskifte. Dvs. en gradvis overtagelse, som måske starter op med at du bliver ansat i selskabet og erhverver en mindre post aktier. Skattelovgivningen indeholder nogle lempelige regler hvor du løbende kan blive tilgodeset med aktier, uden at du derved risikerer at skulle købe dig ind i den værdistigning som opstår i den period som medgår til det løbende generationsskifte. 

Der er tale om et A/S, og det andet du skriver er faktisk en mulighed jeg undersøger. Nuværende ejer vil nemlig være villig til en sådan aftale.

mvh Carsten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:23
Dato: 1/27/2006 9:07:32 AM Forfatter: bøllefrø

jeg har tidligere haft et ApS, hvor jeg kautionerede via en penionsforsikring, som banken lavede. en blev ikke oprettet for at jeg selv skulle have noget ud af den, men kassebanditten på 500.000,- blev oprettet med sikkerhed i pensioneordningen.

Interessant, det tror jeg at der er værd at bore lidt i. Tak for tippet.

mvh Carsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:55
Den med pensionsordningen og sikkerheden er faktisk ikke helt dum. Herudover kan man lave mange forskellige ting og kombinere aflønning og aktieerhvervelse når man laver det succesive generationsskifte. For mange  er en kombination af aktiekøb og efterfølgende løbende vederlæggelse i aktier ikke helt dum. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:19

Hej Carsten,

M.h.t. finansieringen af virksomheden (og den sikkerhedsstillelse som banken har krævet), så bør problemet kunne løses på en af følgende to måder:

1. Hvis virksomheden har et varelager (er det software- eller hardwaresalg, vi taler om?), så har vi den 1. januar fået helt nye regler, der giver virksomheder mulighed for at pantsætte sit "til enhver tid værende varelager". Dette skulle i givet fald give banken en væsentlig sikkerhed (evt. kombineret med sikkerhed nr. 2 nedenfor).

2. Hvis virksomheden ikke har noget nævneværdigt varelager (f.eks. hvis der er tale om salg af software eller serviceydelser), så er der hos de fleste større banker eller hos factoring-firmaer mulighed for løbende at belåne virksomhedens faturaer, der sendes til kunderne. Dette løser finansieringsproblemet for en masse danske virksomheder.

Med ovennævnte to løsningsforslag bør du - hvis det ellers er en sund og veletableret virksomhed - kunne overtale den nuværende eller en anden bank om, at banken skal finanisere driften af virksomheden. Hvis sælgeren oven i købet vil stille en (mindre) sikkerhed i en vis periode, så lyder problemet ikke uoverskueligt.

I ØVRIGT vil jeg råde dig til at alliere dig med en professionel rådgiver i forbindelse med selve købet af virksomheden (aftalen der skal skrives mellem dig og sælgeren). Det behøver ikke blive en dyr affære at have en proffesionel rådgiver - men det er en forsikring for, at dine risici minimeres.

Jeg lever af at rådgive købere og sælgere af virksomheder, herunder omkring finansieringen, og du er meget velkommen til at kontakte mig for en HELT uforpligtende snak om dit projekt.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:34

Hej Søren,

Tak for dit svar. Ja, der er allerede proff''er ind over sagen, men de kigger mere på juridiske og regnskabsmæssige forhold.

Der findes både hardware og software for større værdier i virksomheden, og der ligger også kontrakter som har en vis værdi. Så måske jeg skulle prøve at snakke med banken om sikkerhedsstillelse i det.

mvh Carsten
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:11
Dato: 2/15/2006 8:33:39 AM Forfatter: Carsten Jacobsen

Hej Søren,

Tak for dit svar. Ja, der er allerede proff''er ind over sagen, men de kigger mere på juridiske og regnskabsmæssige forhold.

Hvis de er professionelle kigger de også kigge på finansieringen af købet. Finansieringen af et generationsskifte er et af kerneområderne når man laver generationsskifteløsninger, og det kan man ikke bare se bort fra.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)