Er der nogen af jer der har erfaringer med køb af en virksomhed i forbindelse med et generationsskifte?
Jeg har fået tilbudt at købe en virksomhed som jeg i forvejen kender, da den nuværende ejer overvejer at give sig til noget andet. Alt er sådan set i den skønneste orden, men efter en samtale med virksomhedens bank er jeg stødt på et problem.
Banken vil have sikkerhed for de kreditter virksomheden har, og den sikkerhed skal jeg stille hvis jeg skal købe virksomheden. Jeg er ikke husejer, og har derfor ikke friværdi i mursten som kan anvendes som sikkerhed. Men hvad gør jeg så?
Virksomheden kører godt, og der er positive tal på bundlinjen. Der er ikke behov for kapitaltilførsel her og nu, så det er vel ikke en investor jeg skal søge, eller er det?
Jeg har brug for et par gode råd, for jeg er blank på det her område...
Nej, det vil banken ikke. Jeg kan heller ikke forestille mig at udstyr/inventar (det er en IT virksomhed) kan anvendes, for det var ihvertfald ikke en mulighed bankmanden præsenterede for mig.
Jeg har været med til at vejlede sælger, men ikke køber, i forbindelse med salg/ genereationsskifte. Hvordan pengene for salget kunne overføres til pensionsopsparinger, og dermed kunne sælger opnå en stor skattefordel.
I en del af de tilfælde, jeg har været indvoldveret i, har sælger fået "en god kage" og har derfor stillet kaution for den nye køber, MEN i de handler jeg har været indvoldveret, har det alle været et far/søn skifte, indenfor landbrugsbranchen.
Udfra det du skriver, tyder det ikke på at sælger er potentiel kautionist. Og så er jeg lige så blank som dig.
Dato: 1/26/2006 10:54:53 AM Forfatter:Carsten Jacobsen
Banken vil have sikkerhed for de kreditter virksomheden har, og den sikkerhed skal jeg stille hvis jeg skal købe virksomheden. Jeg er ikke husejer, og har derfor ikke friværdi i mursten som kan anvendes som sikkerhed. Men hvad gør jeg så?
Er det umuligt for virksomheden at kører, uden de aktueller kreditter?
Er de så store, at banken ikke har nok i en personlig kaution fra dig?
Hvad med at lade sælger kautionere for kreditterne. Altså hvis han sælger dig en veldrevet, velsmurt virksomhed må han da have tiltro til at den ikke krakker lige med det samme...???
Dato: 1/26/2006 11:50:39 AM Forfatter: Bjarne Brusen
Er det umuligt for virksomheden at kører, uden de aktueller kreditter?
Er de så store, at banken ikke har nok i en personlig kaution fra dig?
Der er indkøbt udstyr, og betalt for ekstern produktudvikling, i virksomhedens opstart, og pengene er trukket på kreditterne. De står derfor i minus og kan derfor ikke umiddelbart nedlægges. De er ikke voldsom store, dog større end jeg ville være glad for at bede familien om at kautionerer for (de er alle lønmodtagere med alm. jobs - ingen rige onkler desværre).
Virksomhedens stifter har tilbudt at stille sikkerhed i en periode, men det er ikke holdbart i længden. Jeg anser det for at være en nødløsning som jeg helst vil undgå.
Hvad med at gå til andre pengeinstitutter for at høre, om de vil være med til at overtage kreditterne.
Det kan jo være, at forholdet mellem ejeren og hans nuværende bank er lidt anstrengt af den ene eller anden grund. Men det kan meget vel være, at et andet pengeinstitut vil være med til at støtte dig på nogle rimeligere vilkår.
Men du skal jo nok være indstillet på, at alle pengeinstitutter kræver, at du selv er med til at løbe en risiko - enten i form af, at du selv skyder penge ind eller at du kautionerer. Det har været min erfaring...
Det første jeg umiddelbart hæfter mig ved er at der ikke er nogen som har spurgt om det er et ApS eller en personlig drevet virksomhed vi taler om. Det har i allerhøjeste grad noget med hæftelsen at gøre.
Umiddelbart er det jo nærliggende som det bliver sagt at kigge på andre banker.
Ideen med at lade sælger kautionere tror jeg ikke rigtig på, men var det en mulighed at lade sælger finansiere en del af handlen, hvorved du kunne bruge nogle af de midler som du ellers skulle vederlægge sælger med, til at nedbringe kreditterne.
En anden mulighed hvis vi taler ApS eller A/S er at overveje et successivt generationsskifte. Dvs. en gradvis overtagelse, som måske starter op med at du bliver ansat i selskabet og erhverver en mindre post aktier. Skattelovgivningen indeholder nogle lempelige regler hvor du løbende kan blive tilgodeset med aktier, uden at du derved risikerer at skulle købe dig ind i den værdistigning som opstår i den period som medgår til det løbende generationsskifte.