Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

50/50% fordeling af anparter i praksis

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 15
Fra  Dyrekostumer.dk Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er ved at stifte et ApS sammen med en partner. Det bliver mig der investere 50.000,- i kapital til at starte med, min partner skal ejer 50% af firmaet, da han kommer til at arbejde væsentligt mere end mig.

Vi udarbejder selvfølgelig ejerforhold, så det hele er på skrift i, men hvordan fungere det bedst i praksis?

Min partner skal i princippet eje 50% af anparterne fra starten, og have 50% indflydelse i alle beslutninger. Hvordan noteres det fx i ejerbog/anpartshaverfortegnelse, vedtægter samt stiftelses dokument?

Er der andre ting der skal tages højde for?

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47210
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20

Sådan en som Henrik Koudahl eller Tonny Skov P kunne svare mere konkret, men for at det skal lykkes så skal, om I ønsker 50/50, 50% af kapitalen komme fra din partner - gerne ved at du f.eks. låner ham 25.000 kr som han så skyder ind sammen med dine 25.000 kr - i begge fald beskattede penge. Så ejer i det 50/50 og din partner kan betale tilbage når han får løn eller på andet vis. Lav evt et lånebrev (med omg opsigelses ret i princip fra begge - anfordringslån) og en markeds rente mellem jer (da jeg ikke går ud fra i er nær familie hvor det kan være uden rente) og så betaler han tilbage når virksomheden kan give løn. Rente + er skat hos dig og - fradrag hos ham

det er en enkelt måde i alle fald for at få helt lige værdi i selskabet fra dag 1 uden skatte konsekvens når han evt senere skal ha sin halvdel

Jeg ville nok bruge et af de selskaber der stifter  (synes jeg har set Stakemann med tilbud til 0 kroner for visse typer selskaber i amino reklame, ellers www.ditselskab.dk for at få det korrekt også papirmæssigt. Regn med ca 3000 kr til stiftelse i så fald - det er vel ikke dyrt.

vh John H

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 15
Fra  Dyrekostumer.dk Skrevet kl. 12:47

Mange tak for svar!

Havde håbet at det var lidt nemmere desværre.

Er der nogen der har erfaring med det, eller andre løsninger?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)