Hej alle i dejlige amino´s Jeg har nu været online i lidt under en måned og vil her gerne dele min opfattelse og oplevelser omkring online marketing gennem adwords og facebook ads. I mit forsøg på at nu ud til min målgruppe og hermed opnå, noget brand awareness omkring http://www.workersdeal.dk har jeg forsøgt mig på både adwords facebook. På facebook har jeg forsøgt mig gennem CPC højreside på på selve websitet, men også mine konkrete tilbud. På Adwords har jeg forsøgt mig gennem CPC på konkrete tilbud via søgeord. Jeg kan koldt konstatere og for at lave en status nu og her, at jeg helt klart har opnået flest klik via facebook Ads og det samtidig til den bedste pris. Via adwords har jeg opnået meget få klik, men prisen her er til gengæld mellem 3-10 gange højere. Mine overvejelser og analyser kommer her: Ud fra en økonomisk logik og med et iværksætterbudget i tankerne kan jeg konstatere at jeg via Facebook Ads har opnået klart mest trafik til den laveste udgift. Fordelen er samtidig at jeg har kunne snævre min målgruppe meget ind og være meget konkret. Jeg er i startsfasen og har derfor brug for at komme ud med mit produkt, så folk for øjnene op for det. Mine tanker går dog på hvor vidt disse klik er specielt relevante og min overvejelser går selvfølgelig på at mit produkt, som jo i de fleste tilfælde er negativ motiveret, egentlig kan bruge disse mange klik til noget. og det leder mig over til min prøvelser hos adwords. Her har vi til gengæld at gøre med en forbruger, der søger efter et produkt, eller en løsning på et problem og må i langt højere grad vurderes at være relevant i forhold til mit produkt, men sagen er så her at jeg har opnået relativt få klik og disse klik har været en relativ dyr affære og jeg kan jo stadig ikke være 100 % sikker på hvor relevant dette klik er i forhold til mit facebook klik udover at jeg selvfølgelig kan konstatere at personen har søgt på noget der var relevant i forhold til mit produkt, men mine facebook-klik har jo set annoncen og fundet den interessant i forhold til dem. Så igen et diskutabelt dilemma. Velkommen indenfor i denne debat! /Carsten |
Har du ikke haft sporing på?
De 2 trafikkanaler er SUPER forskellige og der er alt for mange variabler til at jeg kan sige om det er godt eller skidt, hvis du er elendig til Adwords, kan det være at jeg kunne skaffe de samme og måske mere relevante kliks til en tiendedel af prisen og vice versa.
Jeg ville dog meget gerne at du havde nogle data fra de 2 trafik kilder, måske endda bouncerates osv hvis ikke der har været nogle salg/konverteringer, men igen hvis du i AdWords har brugt et tosset søgeord så ville det også give et helt forkert billede af bouncerate, FB vs AdWords.
For noget helt andet, så syntes jeg som at konceptet er godt, men hold op hvor er det kringlet at gå igennem processen, dén ville jeg helt klart forsimple. Du giver mig en masse valg som jeg slet ikke kan tage stilling til, få noget sporing på denne proces og se hvor folk falder fra, og lav evt. nogle brugertests, så tror jeg du vil få meget mere ud af dine besøgende, som du jo betaler en masse penge for :)