Gør det ikke det? Det øverste er resultatopgørelsen. Betalt skal vel derfor være debet ved hensættelse og betaling. |
Er regningen du har fået for 2012 bogført i 2012? Eller er den først modtaget i 2013?
Gør det ikke det? Det øverste er resultatopgørelsen. Betalt skal vel derfor være debet ved hensættelse og betaling. |
Er regningen du har fået for 2012 bogført i 2012? Eller er den først modtaget i 2013? |
I din opstilling ser det ud som om du har haft 18.000 i revisor udgift 2012, og tænker den kun burde have været 8.000 men at der var hensat 10.000, hvilket er fint nok. men ud fra ovenstående viljen stille regnestykket op på følgende måde: 2012: Hensat revisor 10.000 ialt revisor 2012. 10.000 2013: tbf. Hensat revisor -10.000 faktura 2012 8.000 hensat revisor 2013 5.000 i alt revisor 2013. 3.000 sådan vil jeg mene din opstilling for resultatopgørelsen skal se ud. Og skyldig revisor vil så ses ud som følge for 2013: primo -10.000 Betalt. 10.000 (går ud fra de 8.000 er ex moms) hensat -5.000 i alt skyldig -5.000 husk hensættelser er uden moms. |
Faktura vedr. 2012 modtages først i 2013 efter 2012 er lukket. Den regning på 8.000 kr. vedrører andre ting, særlig assistance. |
Okay det er aldrig nemt når tallene er de samme på forskellige fakturaer ;) Så er din opstilling for resultatopgørelse rigtig (den ligner også min, viser bare detaljerne.) Men din statuspost (kreditor - revisor) er ikke rigtig den skal se ud som min, da du jo nu skylder 5.000 for afsat revisor i 2013. |
Næææe skylder ikke noget. Der er afsat 3.000 til revisor for 2013. Kreditor vedrører de virkelige fakturaer. Altså de krediteres under kreditor når en fakturamodtages, og debeteres i resultatopgørelsen. Når den betales, debiteres under kreditor og krediteres i banken :-) (Har ikke vist momsbogføringen her). |
Men hvis der er afsat 5.000 for 2013, så er det jo også det der skal stå som hensat. Jeg skrev skyldig, selvom du endnu ikke har fået regningen, så skylder du penge teknisk set, men du er ikke bagud med betalingerne :) Så får at få det til at stemme skal du føre hele det hensatte beløb væk primo, så du kun har det der er hensat for året. I dette tilfælde. |
I forhold til min opstilling, skal der ikke stå betalt i hensat 2013, men tbf. Hensat 2012 :) |
Det er faktisk ikke så svært Hold afsat og reelt honorar adskilt, således de reelle fakturaer indgår som kreditorer. Hensættelser/afsatte beløb udlignes, når den aktuelle faktura modtages, således det kun er differencen, som omkostningsføres. Herved undgås momsproblemer m.v.. Tonny |