Jeg har pr. 31.12.2013 lukket en af mine virksomheder ned - den 14.01.2014 indberetter jeg moms for sidste halvår i 2013 for den virksomhed, og betaler skyldig moms (7.813 kr.). I går modtog jeg et brev på e-boks fra NemKonto om at Told- og Skattestyrelsen har forsøgt at udbetale 7.769 kr. på min nemkonto, men at min virksomhed ikke har en nemkonto (eftersom min virksomhed er ophørt) og at de står på en ventekonto indtil der er registreret en nemkonto på min virksomhed.
Her kommer så mit spørgsmål:
Hvorfor prøver SKAT at udbetale disse penge til mig? Jeg ved godt at det er fuldstændig umuligt for jer at kunne svare på dette spørgsmål :) men har i prøvet noget lignende? Jeg kan ikke lade være med at tænke på at det har noget med moms at gøre, eftersom de 2 beløb ligger 44 kr. fra hinanden - men så igen: det giver ingen mening. Min moms er indberettet og betalt 100% korrekt.
Der står bare i brevet beløbet, Afsender: "Told- og Skattestyrelsen" Ydelse: "Udbetaling fra ToldSkat", Dato "17-01-2014".
Jeg har jo naturligvis tænkt mig at ringe til SKAT i morgen og lige høre hvad det drejer sig om - men er da lige lidt nysgærrig for at høre om det er sket for nogle af jer - og hvad det har været??
Du har indbetalt din moms for tidligt. Betalinger som modtages hos SKAT senere end 5 dage før betalingsfristen bliver returneret til indbetaler. Du kan evt. logge ind og hæve grænsen på din skattekonto så det svarer til den skyldige moms.
Det kan vi sagtens forklare. Med indførelsen af den nye skattekonto er samtidigt bestemt, at skat IKKE må beholde beløb som er over den grænse man selv sætter under kontoens indstilling, i mere end 5 dage.
Du har indbetalt et beløb som først er skyldigt i Februar, ergo returnerer skat pengene til dig.
Du skal med alt virksomhed og skat - som kører via "skattekonto" se til at betale til tiden selvsagt, men heller ikke at sætte penge ind før de er ved at forfalde. Ind med pengene ingen, du kan bare lægge dem til betaling i din netbank - Jeg husker fristen som 10/2 2014 for indbetaling for 4 kvartal 2013 - og lægger du det til betaling den 7/2 2014 i din netbank, så går de ind på din skattekonto. Du kan kontrollere beløbet også under din skattekonto
Skal man bruge det flere gange, er det jo en fordel at tilmelde det på skat.dk under moms til pbs - så trækkes beløbet til tiden og man får det ikke i hovedet igen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg havde glemt alt om skattekontoen. Kan se på min tastselv under skattekonto, at skat har trukket 44 kroner i renter (åbenbart fordi jeg kom til at indbetale et par dage for sent v/ sidste indberetning?) og det forklarer jo differencen.
Jeg forstår dog ikke hvorfor man ikke bare kan indberette og betale samtidig, når de nu åbner for indberetning så tidligt - specielt nu min ene virksomhed er lukket ned, er det jo rart at kunne afvikle det hele asap, i stedet for at skulle vente 3 mdr. med en sølle moms indbetaling.
tja - godt spørgsmål. Du får enten din bank til at knytte dit CVR nummer til din eksisterende nem konto hvis de vil. Ellers må du hænge i køen til skat og høre hvordan du gør, og om pengene automatisk går fra ventekontoen tilbage til skat 10/2 - Ikke lige hver dag skat skal sætte penge ind på en ikke eksisterende nemKonto - men måske din bank lige har en løsning
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER