Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan for man patent på et TV Program?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er overbevist om, at jeg har en god idé til TV, en stort seer antal. Hvordan får man patenteret stilen så andre ikke kan bryde ind og efterligne. Min idé er set enkelte steder i lokal områderne men ikke noget stort, idéen er rigtig god, utroligt ingen har fanget den endnu.

Nogle der kan hjælpe?

Rainer

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte lige at nævne, at det er worldwide patent. Tænk på Big Brother, XFactor osv...disse er fuldt patenterede TV Shows og kan ikke efterlignes.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du vil aldrig kunne få patent på en TV udseendelse / koncept,  da det ikke opfylder kravene til et patent. 

For at kunne patenteres skal en opfindelse opfylde tre krav:

  1. Den skal være ny. Nyhedskravet er absolut og strengt. Det betyder, at opfindelsen eller et identisk produkt eller fremstillingsmetode ikke må have været solgt, fremvist eller demonstreret offentligt, før ansøgningen indleveres
     
  2. Den skal have opfindelseshøjde. Det betyder, at det ikke må være åbenlyst for en fagmand fra det pågældende tekniske felt, ud fra den kendte teknik samt opfindelsens problemstilling at fremkomme med samme løsning
     
  3. Den skal være industrielt anvendelig. Det betyder, at opfindelsen skal kunne udmøntes i tekniske løsninger, der skal kunne fremstilles og eventuelt sælges
Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

rainerbay:

Glemte lige at nævne, at det er worldwide patent. Tænk på Big Brother, XFactor osv...disse er fuldt patenterede TV Shows og kan ikke efterlignes.

Nej, de shows er på ingen måde patenteret - men det andre lande har gjort er, at købe sig til selve navnet på programmet. Så du kan ikke sikre dig mod, at nogen stjæler dit koncept, men du kan sikre dig mod at nogen stjæler dit navn ved at lave en TM registrering.

Derefter kommer det lette og det er, at få dit show så kendt, at alle andre stationer bare må købe sig adgang til brug af navnet.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra København
Tilmeldt 9. Sep 13
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

rainerbay:
in idé er set enkelte steder i lokal områderne
Selv hvis du kunne få patent på denne slags ting så er nyheds-værdien jo væk allerede når konceptet er kendt før, dvs. intet patent.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 2. Oct 10
Indlæg ialt: 91
Fra  Ingen information Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kendte en der der prøvede sig i den branche for år tilbage.

Han brugte den måde med at sende ideen til sig selv som anbefalet brev og lod være med at åbne brevet.

Og derefter kontaktede han tv selskaber.

Ved ikke om den er gangbar juridisk.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Indtil den først køber er fundet og koceptet ikke er kendt, så burde det kunne klares med en hemmeligholdelsesaftale.

Når den først køber er fundet, så skulle succen gerne være kendt, og mon ikke køberen ved hvad der skal gøres for at sikrer sig mest muligt overfor andre, da de sikkert også kommer til at investere en del penge inden konceptet er helt klart.

MVH

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene. Jeg ved jeg skrev patent men det er jo som I også skriver, mere rettigheder man skal sikre sig. Det er sikkert noget der kræver en del penge og selvfølgelig en masse tid. Jeg har desværre kun få kontakter i TV branchen og jeg vil overveje hvad jeg kan gøre.

Fra Næstved
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 04:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aarhus
Tilmeldt 20. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Fra  Advokatgruppen I/S Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Som nævnt højere oppe i tråden, så kan konceptet som sådan formentlig ikke beskyttes som en immaterialret.

Delelementer vil derimod kunne beskyttes, f.eks. kan navnet på showet varemærkebeskyttes, og f.eks. vil en speciel udformning af scenen/studiet kunne designbeskyttes eller være omfattet af ophavsretsloven.

Så en hemmeligholdelsesaftale med en indbygget konventionalbod med det TV-selskab du vil pitche ideen til vil formentlig være det bedste værn.

Det ses i øvrigt, at færdigudviklede TV-koncepter købes og sælges uanset om koncepterne kan beskyttes som sådan eller ej.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)