Er der en som kan hjælpe mig med at bogføre lagerregulering. Jeg vil have bogført min lagerværdi så det er i overenstemmelse med min bogholderi. Min lager værdi ift. statusoptælling er 15000 større end hvad jeg har stående som varebeholdning i Finans. Hvordan skal dette bogføres når jeg skal "forhøje" det jeg har stående i finans, del er vel både en driftskonto og en statuskonto som hedder vareregulering jeg skal bruge? Hvilke konti skal bruges og hvad skal krediteres og hvad skal debiteres?
Et andet spørgsmål er, når man modtager en regning fra revisor, den skal vel bogføres i driften og kreditere banken eller skal en regning af denne type bogføres på en statuskonto?
|
SallyM:Jeg vil have bogført min lagerværdi så det er i overenstemmelse med min bogholderi.
Min lager værdi ift. statusoptælling er 15000 større end hvad jeg har stående som varebeholdning i Finans.
Hvordan skal dette bogføres når jeg skal "forhøje" det jeg har stående i finans, del er vel både en driftskonto og en statuskonto som hedder vareregulering jeg skal bruge? Hvilke konti skal bruges og hvad skal krediteres og hvad skal debiteres?
Det kommer meget an på om du anvender et system med lagerstyring. I så fald skal du ikke begynde at postere manuelt på lagerkonti, så går der helt ged i den.
Hvis det er et "manuelt" system, skal du debitere din lagerkonto (status) og kreditere en driftskonto, jeg vil bestemt foreslå at du laver en konto der hedder lagerregulering, så det er tydeligt og nemt at spore disse transaktioner.