Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil kontra kørselsfradrag.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Albertslund
Tilmeldt 6. Jul 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har følgende spørgsmål. 

case kort: 

har tjent 100.000 kr, i januar og kommer ikke indtil videre til at have indkomst i virksomheden for resten af året. Det hele faktureres i januar. 

1. Kan jeg trække kørsel fra i min virksomhed for kørsel til byen hver dag resten af året selvom det er kørsel i forb. Med et fast lønjob? (Firmaet er samme firma, der får faktura fra min virksomhed for et job. ) 

2. Kan jeg som privatperson sælge bilen til min virksomhed og så derfra kunne trække udgiften fra de 100.000 kr. Som jeg har tjent? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47218
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Freelance KAM:
1. Kan jeg trække kørsel fra i min virksomhed for kørsel til byen hver dag resten af året selvom det er kørsel i forb. Med et fast lønjob? (Firmaet er samme firma, der får faktura fra min virksomhed for et job. ) 

skal lige være sikker på at forstå. Fast lønjob vil sige lønmodtager og det med faktura fra din virksomhed, har ikke med det fast lønjob at gøre (ville muligvis heller ikke være lovligt da det kunne omgå kildeskat - men for at være sikker) Jeg går også ud fra, at der så er tale om, at du har faktureret kunden de 100.000 kr med moms (også selv om det er samme kunde du siden udfører lønmodtager arbejde for)

Jeg går også ud fra det er en personlig virksomhed som har fakturereet og så kan du trække fra i forbindelse med det arbejde du har tjent 100.000 kr på - hverken mere eller mindre. Ikke for kørsel efter det.

Du skal med kørebog nøje ført, dokumentere, at du har kørt dato, fra og til antal km og formål/kundenavn f.eks. Fratræk sker så ved skatteindberetningen og ikke i virksomheden, men resultatet er det samme

Du kan absolut kun trække helt konkrete beviselige udgifter du har haft i forbindelse med indtjeningen af de 100.000 kr fra i den indtægt - nothing more

I dit lønmodtagerjob kan du modtage skattefri kørselsgodtgørelse af arbejdsgiveren hvis det er kørsel for denne - men jo f.eks ikke til og fra arbejde, som hører under befordringsfradrag som jo har helt andre regler og som skat generelt automatisk udregner

Freelance KAM:
2. Kan jeg som privatperson sælge bilen til min virksomhed og så derfra kunne trække udgiften fra de 100.000 kr. Som jeg har tjent? 
Ja du kan da godt sælge bilen til virksomheden men for det første får virksomheden jo en værdi den skal afskrive på, ikke en udgift direkte ved købet OG du vil så hvis det er en hvidpladebil skulle betale skat af fri bil ved at lægge mindst (i hovedet husket) 160.000 kr på din skattepligtige indkomst om året, så det er jo en skidt ide.

Du kan heller ikke bare for en indtægt på 100.000 kr som engangsindtjening i en måned, ha fratræk af en masse IT osv - der skal være sammenhæng med nødvendighed for de 100.000 også periodemæssigt hvis ikke det er noget som er brugt helt op på præcis den opgave

vh John H

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)