Jeg er fotograf og har meget brug for at uploade filer via et FTP-program (FileZilla) men nogle gange virker det ikke og det er dybt frustrerende. Har en Macbook Pro fra 2012 og når jeg er hjemme på mit eget netværk så virker det fint jeg kan forbinde med ftp. Det virker også nogle gange fint når jeg forbinder til andre trådløse netværk de steder jeg kommer rundt men nogle gange kan jeg slet ikke forbinde og det er uanset om det er via wifi eller via LAN-kabel. Det er fuldstændig de samme indstillinger jeg bruger der hvor det ikke virker og der hvor det virker. Alt andet internet så som mail og web det virker fint det er kun at forbinde til serveren via FTP der ikke virker nogle gange. Når jeg har problemer så er det altid andre fotografer som også er forbundet til det samme net. Hvad kan det være er det noget i min netværks opsætning på min Macbook eller kan en af de andre på netværket spærre for min FTP adgang eller hvad fanden kan det være. Er der nogen med mere forstand på FTP/netværk som kan forklare hvad det er der blokkerer min FTP-adgang. Noget andet er jeg har heller aldrig kunne bruge FTP når jeg forbinder til nettet via min iPhone 5 /Magnus |
Det er sandsynligt fordi FTP-serveren benytter passive porte. - Det betyder, at efter forbidelse, flytter den trafikken til en (flere) andre porte, så der er plads til at den næste kan forbinde til port 21... Ellers kan der kun være en online ad gangen.
DET kræver så, at routeren accepterer at din computer åbner porte ad-hoc i routeren, ellers kan trafikken ikke flyttes... Men det ved serveren ikke. - Og så virker det ikke!