For nylig læste jeg på nettet om iA Writer, et kreativt program, som er et populært hjælpeværktøj til at skrive tekster.
Det fangede min interesse, fordi jeg er amatør forfatter og professionel javaudvikler, og jeg har i flere år skrevet på en roman
og samtidig udviklet et værktøj, som kan hjælpe mig med at skrive.
Mit program har mange flere funktioner end iA Writer, undtagen den feature at kunne fremhæve forskellige ordklasser,
men mit program har en anden og måske bedre feature, som identificerer ord.
Da jeg er på efterløn, har jeg ikke noget imod lidt ekstra indkomst. Hvordan gør jeg det lettest?
Den hårde vej er at søge patent, banklån, investorer osv. , men det ønsker jeg ikke.
Kunne jeg sende en beskrivelse af funktionerne i mit program til firmaet bag iA Writer
uden at risikere, at de tager alle ideerne og undlader at betale mig for dem?
Eller skal jeg hellere opgive pengene i første omgang og lægge programmet ud som opensource.
Det er svært at svare på. Jeg mener ikke du kan tage patent på software (ret mig hvis jeg tager fejl) så det slipper du for. En mulighed for dig er at lave en billig webshop hvor du sælger dit program for et mindre beløb, giv gratis versioner til en række forfattere (gerne med der selv har en blog) så skal de nok lave reklame for det hvis det er godt.
Hvis du vælger at ligge det ud under en Open Source Licens vil det jo altid være gratis da du ikke som sådan kan trække sådan en "tilbage".
Hvis du har nogle rigtig fede funktioner tror jeg desværre det bliver svært at slippe for at de bliver kopiere af andre på et tidspunkt.
Du kan også se om du kan lave en light udgave af programmet som er gratis, og en fuld udgave som koster lidt penge, men som så indeholder endnu flere fede features. På den måde opbygger du goodwill hos brugerne, og når de først har set at programmet styrker deres kreativitet/skrivearbejde er de nok også interesseret i at få de sidste features med.
Alternativt kan du jo lægge det ud i en prøveudgave der virker i 30 dage, og hvor man bagefter skal betale hvis man fortsat vil bruge det.
Og endeligt er der jo løsningen med at forære programmet væk, men bede folk om et lille bidrag som tak for dit arbejde.
I stedet for at sende alle funktionerne til iA Writer kan du eventuelt prøve at få et møde i stand hvor du giver dem lidt info om nogle af dine funktioner, og fortæller at du har endnu flere ideer hvis de er villige til at betale dig x kroner. Men om det er sådan lige til ved jeg intet om.