Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gennemsigtigheds-skema hos de politiske partier? Ja, tak! (DEBAT)

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter at have set statsministerens nytårstale i går og den efterfølgende debat/mudderkastning imellem de forskellige politiske partier, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvordan gennemsigtighed kunne gøre en stor forskel for den danske befolkning.

Demokrati er en god og vigtig ting. Desværre er der færre og færre der interesserer sig for politik. Men det er også helt forståeligt. Politik er ofte ugennemsigtig og derfor svært at forholde sig til, hvis man ikke er vant til politik eller måske er “ny” og vil prøve at forstå deres verden.

Min far fortalte mig da jeg var lille, at politik er meget simpelt. Der er en pose penge og x antal poster (fx. hospitaler, skoler osv). Når pengene er fordelt mellem de forskellige poster, er der kun en måde at få penge på til en post - ved at tage fra de andre poster.

Når man først forstår det, så bliver politik lidt lettere at forstå. Dvs. når en politiker så lover ekstra 2 milliarder til fx. forbedring af vejnet, så i stedet for at tænke - fantastisk! Så bør man i stedet for tænke: Det lyder godt, men hvor tages pengene fra? Hvis de tages fra noget, som måske ikke betyder noget for en, jamen så er alt perfekt. Men hvis du er kunstinteresseret og de tages fra den post, ja så er det måske ikke så godt.

For den almene borger kan det være meget svært, at gennemskue politikernes “fordeling af penge mellem de forskellige poster”. Især da politikerne ynder at bruger “scarcity” (skræmme dig) fremfor at fortælle egne fordele/ulemper.
Dvs. i stedet for at sige: “Jeg/vi kan tilbyde dig: bedre xx, større xx, hurtigere xx” osv.
Så siger de ofte: “Hvis du stemmer på ham/hende/dem så får du ikke xx, eller xx, det påvirker din xx” osv.
Scarcity bruges ofte i live debatter.

Takket være gennemsigtighed er mobilselskaber blevet pålagt at oplyse max pris over 6 måneders bindingsperiode. Banker skal oplyse ÅOP og så fremdeles.

Idea Tænk hvis denne gennemsigtighed blev tvangsindført hos de politiske partier via et form for skema. Det vil gøre pengefordelingen (heraf politikken herom) gennemskueligt for alle borgere i Danmark. Også dem der ikke er gode til politik. Jeg tror det vil være godt for Danmarks fremtid, da alle dermed bedre kan “følge med”.
Nu ved jeg ikke hvor mange poster der er i politik, men hvis der er fx. 50 hoved poster (der er sikker mange flere + underposter osv), så kunne det være et krav, at hvert parti skulle anføre følgende:
*Hvilke poster de ikke tager fra, dvs. lader være som de pt. er.
*Hvilke poster de tager fra.
*Hvilke poster de giver til.
Dette skema skulle der være krav om, at det skulle kunne tilgåes let via forsiden på de forskellige partiernes hjemmeside.

Jeg tror, selvom nogle partier ville elske at deres “modstandere” skulle offentliggøre deres strategi (og dermed ikke gemme/tale uden om osv), så vil de også selv skulle offentliggøre deres strategi. Jeg tror derfor ikke, at de vil ønske at lave et sådan “overskueligt skema”, selvom det er til gavn for alle danske borgere, da det vil være lettere at sammenligne de forskellige politiske partier og dermed vælge dem man “tror på”.

Hvad siger I, vil et sammenligningsskema være vejen frem til mere gennemskuelighed og større interesse for politik?

Det vil forhåbentlig også gøre det lettere at vide, hvem man skal stemme på mht. iværksætteri...  Yes

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)