Hej Aminoer Jeg har en forretning der nu gerne vil udvide med en decideret web shop. Vi har allerede en hjemmeside, men vil gerne starte helt forfra da vi selvfølgelig gerne - udover webshop - også vil have en hjemmeside med moderne udseende og funktionalitet. Spørgsmålet i dette forum er derfor hvordan vi skal starte og med hvad. Jeg ønsker at have en hjemmeside vi selv kan styre indhold og funktionalitet på uden dog selv at have det helt store kendskab endnu. Jeg ved det vil komme til at koste sved, blod og tårer, men alternativet med at få nogle "proffesionelle" til at lave mig en dyr hjemmeside for derefter også at betale dem hver gang jeg har nogle rettelser er ikke en option. At købe en CMS løsning med mit eget logo på hvor jeg måske hurtigt støder ind i nogle begrænsninger enten i strukturen eller en halvdårlig editor til indholdet er jeg heller ikke meget for. Sidst, men ikke mindst ønsker jeg heller ikke at starte op selv for blødende,svedende og grådkvalt at finde ud af at det hele alligevel ligner noget der er løgn og ikke fungerer Hvad gør jeg så ??? og hvis jeg selv kaster mig ud i forsøget hvad vej skal jeg så gå ? Skal jeg starte med et open source CMS system eller bare en alm. dreamweaver - Er der nogle begrænsninger i sidstnævnte og er CMS systemer ikke mest udviklet pga webdesignernes skyld så de kan lave hjemmesider til kunderne endnu hurtigere. Er der nogle kurser i kan anbefale hvis man vil lære mere ? Nogle sites med gode vejledninger ? og sidst men ikke mindst, hvordan finder man råd hos de gode webdesignere fremfor at få fingre i de webdesignere der blot sælger en een dårlig kopi for alt for mange penge. Sorry, jeg ved der er mange i dette forum der lever af webdesign og helt sikkert også en masse rimelige af slagsen men for en novice som mig er det en tropisk jungle hvor det oftest regner med dårlige historier om kunder der ikke har fået det de regnede med. Vil meget gerne høre fra nogle af jeg der selv har siddet med de samme spørgsmål og som er kommet i gang enten ved selv at designe eller købe en færdig side eller hvad der nu ligger ind i mellem. Mvh Kristian
|
Er du også typen der kunne finde på at bygge dit eget hus, fordi det er en jungle at finde ordenlige håndværkere :) Programmering/design er et håndværk som ikke bare kræver en masse viden men også erfaring.
Derfor kan jeg på ingen måde anbefale dig som helt grøn at starte op med at lære det selv og tro du efter noget trænning kan få bygget dig en webshop. Det vil tage tid, rigtig lang tid, og du vil højst sandsynlig løbe ind i mange dumme ting som at når systemet får succes at alt skal kodes om, eller at det er for usikkert eller lign. Ligesom du med et hus vil løbe ind i at væggene kan blive skæve eller helt falde sammen hvis du ikke har den nødvendige viden og erfaring til at bygge en ordenlig solid væg i huset.
Når det er sagt så skal du først og fremmest sætte dig ind i html/css, det er det du kan lave igennem dreamweavers designvisning, men det er vigtigt for dig at forstå hvad der sker bagved hvis du vil gå videre med at programmere f.eks. shopsystemer.
Html/css kan du lære på www.html.dk og er forholdsvis simpelt - du kan sammenligne det med at lære at blive lidt hobby håndværker.
Html er statisk og der vil ikke kunne foregå noget interaktivt, som f.eks. bestilling af en vare, lægge noget i en kurv, oprette en bruger eller andet.
Her skal du igang med et programmeringssprog, og alt efter behov og temperament findes der flere forskellige - PHP er meget udbredt ligesom ASP eller asp.NET.
PHP er som regel at finde i unix miljøer, hvor ASPen findes i windows miljøer ( som regel )
Disse skal hardcodes, der findes altså ikke nogen editor hvor du kan se hvad du laver direkte, så det kræver du kender til sproget. Der findes en del kurser hvis du søger på google og ligeledes findes der også en del artikler rundt på nettet, både på dansk og engelsk - og ikke mindst vil jeg anbefale dig at købe et par bøger om det.
Nu kan du så begynde at lave interaktive ting, men skal du gemme noget data, som f.eks. de forskellige ordre i en webshop, skal du også have koblet noget database på, så her skal du igen til at lære et nyt sprog (SQL) - er du efterhånden skræmt langt væk?
Ergo det er ikke noget man lige lærer sig selv på en måned :)
Hvis du er fast besluttet på at lave tingene selv, så vil jeg anbefale dig f.eks. at benytte et open source system som www.oscommerce.com som er et udviklet webshop system, der tilmed er gratis. Der er mange ting der skal finpudses og laves i det før det kan fungere som en god dansk webshop, men så har du grundbasen at bygge på - Det er lavet i php/mysql.
Samtidig har oscommerce.com en kæmpe afdeling af ekstramoduler du kan kode på uden at kende det store til programmering, og jeg har set mange der faktisk er kommet frem til et okay resultat efter 200 timers arbejde.
Der findes ligeledes et dansk forum hvor du kan få hjælp til præcist dette og det hedder www.openforum.dk
Count666:er CMS systemer ikke mest udviklet pga webdesignernes skyld så de kan lave hjemmesider til kunderne endnu hurtigere.
Nej bestemt ikke, som regel er der mere arbejde i det for webdesigneren hvis designet skal integreres i et CMS, men det er nemmere for kunderne for så kan de selv opdatere deres side som de har lyst til, uden at have den store kendskab til IT.