Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af hjemmeside - hvordan ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en forretning der nu gerne vil udvide med en decideret web shop. Vi har allerede en hjemmeside, men vil gerne starte helt forfra da vi selvfølgelig gerne - udover webshop - også vil have en hjemmeside med moderne udseende og funktionalitet.

Spørgsmålet i dette forum er derfor hvordan vi skal starte og med hvad.

Jeg ønsker at have en hjemmeside vi selv kan styre indhold og funktionalitet på uden dog selv at have det helt store kendskab endnu. Jeg ved det vil komme til at koste sved, blod og tårer, men alternativet med at få nogle "proffesionelle" til at lave mig en dyr hjemmeside for derefter også at betale dem hver gang jeg har nogle rettelser er ikke en option. At købe en CMS løsning med mit eget logo på hvor jeg måske hurtigt støder ind i nogle begrænsninger enten i strukturen eller en halvdårlig editor til indholdet er jeg heller ikke meget for. Sidst, men ikke mindst ønsker jeg heller ikke at starte op selv for blødende,svedende og grådkvalt at finde ud af at det hele alligevel ligner noget der er løgn og ikke fungerer Big Smile   

Hvad gør jeg så ??? og hvis jeg selv kaster mig ud i forsøget hvad vej skal jeg så gå ? Skal jeg starte med et open source CMS system eller bare en alm. dreamweaver - Er der nogle begrænsninger i sidstnævnte og er CMS systemer ikke mest udviklet pga webdesignernes skyld så de kan lave hjemmesider til kunderne endnu hurtigere. Er der nogle kurser i kan anbefale hvis man vil lære mere ? Nogle sites med gode vejledninger ? og sidst men ikke mindst, hvordan finder man råd hos de gode webdesignere fremfor at få fingre i de webdesignere der blot sælger en een dårlig kopi for alt for mange penge.

Sorry, jeg ved der er mange i dette forum der lever af webdesign og helt sikkert også en masse rimelige af slagsen men for en novice som mig er det en tropisk jungle hvor det oftest regner med dårlige historier om kunder der ikke har fået det de regnede med.

Vil meget gerne høre fra nogle af jeg der selv har siddet med de samme spørgsmål og som er kommet i gang enten ved selv at designe eller købe en færdig side eller hvad der nu ligger ind i mellem.

Mvh Kristian 

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 22:51

Er du også typen der kunne finde på at bygge dit eget hus, fordi det er en jungle at finde ordenlige håndværkere :) Programmering/design er et håndværk som ikke bare kræver en masse viden men også erfaring.

Derfor kan jeg på ingen måde anbefale dig som helt grøn at starte op med at lære det selv og tro du efter noget trænning kan få bygget dig en webshop. Det vil tage tid, rigtig lang tid, og du vil højst sandsynlig løbe ind i mange dumme ting som at når systemet får succes at alt skal kodes om, eller at det er for usikkert eller lign. Ligesom du med et hus vil løbe ind i at væggene kan blive skæve eller helt falde sammen hvis du ikke har den nødvendige viden og erfaring til at bygge en ordenlig solid væg i huset.

Når det er sagt så skal du først og fremmest sætte dig ind i html/css, det er det du kan lave igennem dreamweavers designvisning, men det er vigtigt for dig at forstå hvad der sker bagved hvis du vil gå videre med at programmere f.eks. shopsystemer.

Html/css kan du lære på www.html.dk og er forholdsvis simpelt - du kan sammenligne det med at lære at blive lidt hobby håndværker.

Html er statisk og der vil ikke kunne foregå noget interaktivt, som f.eks. bestilling af en vare, lægge noget i en kurv, oprette en bruger eller andet.

Her skal du igang med et programmeringssprog, og alt efter behov og temperament findes der flere forskellige - PHP er meget udbredt ligesom ASP eller asp.NET.

PHP er som regel at finde i unix miljøer, hvor ASPen findes i windows miljøer ( som regel )

Disse skal hardcodes, der findes altså ikke nogen editor hvor du kan se hvad du laver direkte, så det kræver du kender til sproget. Der findes en del kurser hvis du søger på google og ligeledes findes der også en del artikler rundt på nettet, både på dansk og engelsk - og ikke mindst vil jeg anbefale dig at købe et par bøger om det.

Nu kan du så begynde at lave interaktive ting, men skal du gemme noget data, som f.eks. de forskellige ordre i en webshop, skal du også have koblet noget database på, så her skal du igen til at lære et nyt sprog (SQL) - er du efterhånden skræmt langt væk?

Ergo det er ikke noget man lige lærer sig selv på en måned :)

Hvis du er fast besluttet på at lave tingene selv, så vil jeg anbefale dig f.eks. at benytte et open source system som www.oscommerce.com som er et udviklet webshop system, der tilmed er gratis. Der er mange ting der skal finpudses og laves i det før det kan fungere som en god dansk webshop, men så har du grundbasen at bygge på - Det er lavet i php/mysql.
Samtidig har oscommerce.com en kæmpe afdeling af ekstramoduler du kan kode på uden at kende det store til programmering, og jeg har set mange der faktisk er kommet frem til et okay resultat efter 200 timers arbejde.

Der findes ligeledes et dansk forum hvor du kan få hjælp til præcist dette og det hedder www.openforum.dk

Count666:
er CMS systemer ikke mest udviklet pga webdesignernes skyld så de kan lave hjemmesider til kunderne endnu hurtigere.

Nej bestemt ikke, som regel er der mere arbejde i det for webdesigneren hvis designet skal integreres i et CMS, men det er nemmere for kunderne for så kan de selv opdatere deres side som de har lyst til, uden at have den store kendskab til IT.

Tilmeldt 20. Mar 07
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 23:39

Alle kan lære at lave hjemmesider, men spørgsmålet er bare hvor god man bliver til det.!

Det at lave-designe hjemmesider er et håndværk, som ikke kan læres ved at læse om HTML, Asp,Asp.net,Php osv. Det kræver mange års erfaring og viden at udvikle prof og tillidsvækkende hjemmesider.

Meen du kan jo starte med lære lidt om HTML ,SQL og ASP eller Php - Derefter kan du jo kigge lidt nærmere på Free templates....Brug en visual Html og asp editor program til udvikle dine hjemmesider.

Graffiken er nok det sværste at lære.......(Synes jeg!!)

Man kan lære alt hvis man har viligen....(og tiden og økomonien og ...)

Sådaaaaan

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 08:09

FLOT SVAR, Martin Yes

Jeg kan godt forstå spørgsmålet. Det er jo det spørgsmål, som alle stiller sig i den fase af projektet.

Jeg vil ikke anbefale at starte fra bunden. Det ville jeg have gjort for 8 år siden; men at gøre det i dag er at sætte sig bag udviklingen hvor man aldrig når at komme op på siden af konkurrenterne. 

I et marked som i højere og højere grad udkrystaliserer få, store vindere og mange, der kæmper om "resterne", så skal der "rykkes" fra dag 1.

Og så har man ikke råd til at bruge mere tid en højest nødvendigt med at "fedte rundt" med tingene.

Vedrørende debatter om designere: Nu hører vi jo kun om det, der ikke går så godt her på Amino. Jeg er overbevist om, at virkelighedens verden tegner et HELT andet billede, da jeg kun kender dygtige og innovative grafikere og designere.

Venlig hilsen, Christian

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 08:17

Effektiv Markedsføring:
FLOT SVAR, Martin Yes

Mange tak

Effektiv Markedsføring:
Vedrørende debatter om designere: Nu hører vi jo kun om det, der ikke går så godt her på Amino. Jeg er overbevist om, at virkelighedens verden tegner et HELT andet billede, da jeg kun kender dygtige og innovative grafikere og designere.

Jeg tror også i høj grad det skyldes at mange har valgt at lære det fra bunden for 8 år siden men har glemt at følge med, men stadig forsøger at få en bid af markedet, ofte bare som et lille hobby firma hvor man arbejder i de sene nattetimer.

Kunderne vælger ofte disse fordi deres priser er helt i bund, men det kan som regel aldrig betale sig - Ligesom det ikke kan betale sig at vælge den billigste håndværker hvis man vil have lavet en vandskurret bue i stuen, resultatet bliver sikkert ikke lige så lækkert som havde man valgt en af de gamle garvede i branchen der har stået med samme type opgave/problemstilling mange gange.

Og især hvis vi snakker salg over Internettet - webshops - så tror jeg det var Christian, eller en anden, der frembragte en artikel forleden der omhandlede at forbrugeren ikke længere kigger så meget på prisen af produkterne men mere den udstråling og seriøsitet webshoppen udstråler, så at få designet en brugervenlig, visuel lækker shop der præcist rammer målgruppen på deres ømme punkter er alfa omega når man vil ind på markedet, især fordi der ofte er mange konkurrenter på nettet.

Nå nu kan jeg høre kaffen blev færdig på kanden, kan i alle have en god dag, og god weekend når i kommer så langt.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 08:55

Jeg kan ikke tage æren for at have frembragt artiklen; men var vidst nok med på tråden Wink

Men din pointe er jeg helt enig i: Man skal fremstå som seriøs - og her er det grafiske helt klart med til at understrege seriøsiteten.

Der er rigtig mange, der mister rigtig meget omsætning bare på denne ene konto.

Og det er jo lidt fjollet, når vi typisk taler om en engangsinvestering, som kan holde i flere år.

Venlig hilsen, Christian

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 08:59

martin, god udredning af hvordan man bliver webdesigner ;-) .. den kunne gå over i historien som den mest let-forståelige guide... kan man digg, stumble, eller sphinn den :-) !

Martin Tygsen:

Jeg tror også i høj grad det skyldes at mange har valgt at lære det fra bunden for 8 år siden men har glemt at følge med, men stadig forsøger at få en bid af markedet, ofte bare som et lille hobby firma hvor man arbejder i de sene nattetimer.

Nu håber jeg vi snakker webshops, for jeg lærte mig selv webdesign for 10 år siden, i notepad, og sidenhen i dreamweaver, og ja, jeg arbejder ud på de sene nattetimer... men fordi jeg ikke har avanceret videre til at kode i php eller asp, er man jo nødvendigvis ikke en dårligere webdesigner... De fleste der har arbejdet eller gennemgået en bog med dreamweaver, kan med en rigtig god design sans jo blive en rigtig dygtig webdesigner...

Og ja, jeg forsøger da at tage en bid af den store kage (markedet), selvom I dog får lov til at slås om webshops :-) !... der vælger jeg til den tid en standard shop som lettest kan integrere mit eget design..  (håber at jeres nye webshop-system kommer til at kunne det? :-) )

Nå, nu skal jeg vist hen og have fredags-basser ;-)

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 09:07

Brian Brandt:
Nu håber jeg vi snakker webshops, for jeg lærte mig selv webdesign for 10 år siden, i notepad, og sidenhen i dreamweaver, og ja, jeg arbejder ud på de sene nattetimer... men fordi jeg ikke har avanceret videre til at kode i php eller asp, er man jo nødvendigvis ikke en dårligere webdesigner... De fleste der har arbejdet eller gennemgået en bog med dreamweaver, kan med en rigtig god design sans jo blive en rigtig dygtig webdesigner...

Selvfølgelig, der skal findes nogle til alle grene, og som du selv nævnte i Århus så er det mest lokale kunder du har og mindre websites, og så er det fint.
Der jeg ser problemet er ofte at "hobby webdesignere" tager munden for fuld for at få noget arbejde ind, ofte til en ekstrem lav pris og så går det galt.

Brian Brandt:
Og ja, jeg forsøger da at tage en bid af den store kage (markedet), selvom I dog får lov til at slås om webshops :-) !... der vælger jeg til den tid en standard shop som lettest kan integrere mit eget design..  )

Du skal have lov til at have en del af markedet, du laver jo også nogle fine løsninger :)

Brian Brandt:
(håber at jeres nye webshop-system kommer til at kunne det? :-) )

Det kan du tro, alt det du lyster.

Brian Brandt:
Nå, nu skal jeg vist hen og have fredags-basser ;-)
´

Også her - eftersom min partner har fødselsdag idag, og vi er ekstrem dårligt til at koordinere hvem der tager rundstykker med vælter vi i dem idag og har nok til hele dagen haha.

EDIT:
Brian Brandt:
men fordi jeg ikke har avanceret videre til at kode i php eller asp, er man jo nødvendigvis ikke en dårligere webdesigner...

Der findes mange designere der hverken kan html/css eller noget scripting sprog som php/asp, det gør dem bestemt ikke dårlige, tværtimod. Jeg kender meget meget meget få dygtige designere der også mestrer et scriptingsprog.
Det jeg mente var bare at man skulle følge med tiden, så koder man html, så skal man huske at holde sig uptodate f.eks. med css o.lign.

Fra København
Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:58

Hej Kristian

Jeg er ny på Amino.dk, så det her er mere end test af min signatur, end det er et forsøg på at give flere guldkorn. Jeg synes de forrige svar på dit spørgsmål var fyldestgørende.

Jeg kan, ikke kun fordi jeg selv forsøger at få en bid af markedet, kun anbefale at du hyre webudviklere og designere med erfarring hvis du skal bygge en webshop op her og nu. Det er et projekt der kræver mange timers slid, især hvis du hopper på det uden nogen erfarring på forhånd.

Jeg kender din trang til selv at stå for det hele.. men hvis du har planer om at sætte dig ind i samtlige nødvendige dele for at nå til måls uden at hyre folk, så anbefaler jeg for alt i verden at starte med små projekter, som én efter én sætter dig ind i de nødvendige teknologier.

Mvh David

Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:39

Jeg søgte for efterhånden lang tid siden om hjælp herinde - nu har jeg fået det og vil blot lige kort komme med lidt råd til andre i min situation. Jeg har som jeg vidst har skrevet før ingen viden om det at producere hjemmesider, men startede med at surfe på en masse af dem - faldt over Joomla - open source med en urskov af kloge hoveder og dermed support - jeg prøvede mig lidt frem via diverse guides og besluttede mig for joomla efter også at have prøvet en masse andet af - Spm som jeg stillede ovenfor om hvorvidt man skal starte selv efter arbejdstid eller skal have proffesionel hjælp har jeg nu svaret på - i hvert fald for mig - Jeg lavede den ene side selv (den mindst krævende) og fik Ronni fra redweb.dk til at lave den anden. Jeg mødte selvfølgelig udfordringer med min egen side som jeg så fik "lidt" hjælp til. Konklusionen er klar for mig - Jeg har fået enormt meget ud af at prøve og starte selv - kan nu tale bare en lille smule med om de tekniske buzzwords - men at alliere sig med en "konsulent" med den rette faglige viden er alle pengene værd så det er hverken enten eller men både og ;=) 

Og så de bedste anbefalinger til Redweb.dk - højt fagligt niveau, tillidsfuld, energisk, overbærende og til priser der er det hele værd !!!

Mvh Kristian 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)