Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Porto og returvarer i web-shoppen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Rudkøbing
Tilmeldt 24. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle
Jeg kan ikke finde en bestemt tråd omkring  porto og  returvarer i webshopper.
Og det er et pinligt ikke at kunne huske lovgivningen, da jeg nu selv har shop !!
Men hvordan er det nu med tilbagebetaling af beløb, hvis en kunde sender sine varer tilbage.
Man skal overføre hele beløbet incl porto - ikk'?
Sådan så man faktisk har haft en portoudgift ved at sende varen ?

Grunden til at jeg spørger, er ikke fordi jeg selv skal sende varer retur (lyder ret godt ikk'? ;-) )
Men fordi jeg selv er en flittig bruger af webshops, og netop den anden dag købte  nogle støvler, hvor der var oplyst, at forretningen selvfølgelig byttede eller man kunne reurnere varen, hvis de ikke passe o.l.- Men der stord så også, at de tilbagebetalte beløbet - dog ikke portoe'en - og der var det, at noget sagde mig det ikke er lovligt.
Er det bare mig, der husker forkert ?

Ha' en fortsat god dag ;-) Mvh. Karina, fleece.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

 

Nej...du husker rigtigt..portoen skal også refunderes.

 

/Peter

Fra København
Tilmeldt 25. Aug 07
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

 Er i sikre på det hænger sådan sammen? Altså at firmaet skal tilbagebetaleportoen?

Men jeg har hørt det var forbrugerens eget problem... 

 Man får jo heller ikke pengene for benzin/busbillet el.lign tilbage, hvis man er taget i en fysisk butik, køber en vare, og derefter tager tilbage for at bytte den.

Skal dog siges at det bare er hvad jeg mener at have hørt... 

Endnu ikke iværksætter. Læser HA Almen på CBS, indtil ideen og modet kommer. Men så bliver jeg også selvstændig.

Fra Rudkøbing
Tilmeldt 24. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter
Tak for dit svar. Er der nogle steder man kan finde det på skrif,- ved du det ?
Jeg har forsøgt at Google det, men kan ikke finde noget.

Mvh. Karina

 

Ha' en fortsat god dag ;-) Mvh. Karina, fleece.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er hvad de skriver på forbrug.dk;

Når du vil udnytte din fortrydelsesret, skal du selv betale returforsendelsen, medmindre andet er aftalt. Du må ikke sende varen pr. efterkrav.
I øvrigt bør du returnere pakken på samme måde, som sælgeren brugte ved fremsendelsen. Hvis sælgeren fremsendte pakke som almindelig post, kan du gøre det samme. Hvis den blev sendt som værdipakke, bør du også gøre det samme.

Uafhentede varer
Selvom du udnytter fortrydelsesretten ved at undlade at hente pakken, skal du stadig betale en eventuel returporto, hvis andet ikke er aftalt. Sælgeren kan derfor senere opkræve betaling for returforsendelsen, hvis han har haft en sådan omkostning.

Hvis sælgeren skal hente varen
Hvis sælgeren har påtaget sig at hente varen, skal forbrugeren ikke betale noget for det. Her må sælgeren selv afholde alle udgifter.
Hvis sælgeren ikke henter varen, kan du efter tre måneder beholde den uden at skulle betale.

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karina

Det er måske nemmere med et eksempel: Du køber én vare til 100 kr og butikken "kræver" 25 kr i porto. Du returnerer nu varen og ønsker dine penge retur. Så skal butikken betale dig 125 kr tilbage. Hvis du har sendt varen retur og har betalt ex. 50 kr i porto, så får du altså ikke disse 50 kr igen, men kun det, som butikken i første omgang har opkrævet i porto.

Hvis du køber 2 varer og kun returnerer den ene, så har butikken lov til at "beholde" fragten og skal altså ikke refundere de 25 kr. i porto, men kun prisen på den vare, som du returnerer.

Hvis du har fået fragten gratis hos butikken, så har du heller ikke noget krav om at få refunderet porto.

 

Det er altså kun den fragt, som butikken kræver af sine kunder, som man kan få tilbage, -aldrig den porto, som man selv betaler for at returnere varen til butikken.

 

Håber at det blev lidt mere forståeligt.. Jeg leder lige lidt efter den tekst, hvor det står.... :)

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil blot lige støtte op omkring Christobel, da det hun siger er 100 % korrekt. (og fremlagt på en god pædagogisk måde :-) )

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

 

Ja..det er meget godt forklaret, som Christobel har gjort.

Der har for noget tid siden været en artikel i Erhvervsbladet angående emnet.....jeg har den et eller andet sted....eller

nærmere min kone....som har en web-shop.

Kan bare ikke lige finde den...men enig med Christobel.

 

/Peter 

 

 

Fra aabenraa
Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Et godt hint til at afklare jeres spørgsmål er

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/ehandel/

Det er ligeledes bekrevet i fjensalgs loven på følgende måde.

Hvem betaler forsendelsen?
Du skal selv betale for returforsendelsen, når du fortryder. Det er det eneste, sælgeren kan kræve, at du betaler, når du fortryder. Undlader du at hente varen på posthuset, skal du betale returforsendelsen, hvis der er udgifter forbundet hermed. Det gælder dog ikke hvis det er aftalt at sælgeren også betaler disse omkostninger.

Jeg vil tolke dette til at porto omkostning såfremt varen ikke er defekt ved modtagelse påhviler køber. = den med benzin.

Hvorfor skal butikken have omkostning fordi en kunde fortryder

mvh

n-ielsen 

 

 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg har gravet lidt mere frem, hvor du og andre kan læse mere om netop dette: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/internete-handel/fortrydelsesret-vejl/tilbagebetaling/

Her står det vist lige så tydeligt, som jeg skrev det :)

 Sådan er loven og man kan jo så diskutere om den er rimelig eller ikke, men sådan er det altså ved e-handel... I en fysisk butik behøver man (såvidt jeg ved) ikke at tilbyde en bytte eller fortrydelsesret, men det er vel rimeligt nok at man har denne ved e-handel, da man handler ud fra et billede, som i nogle tilfælde ikke er helt optimale.

En måde, hvorpå man kan komme rundt om denne problemstilling på, er hvis man bruger gebyrer. Altså hvis man tager et ekspeditionsgebyr. Dette gebyr behøver man ikke at tilbagebetale ved fortrydelse.

Jeg bruger ikke selv den slags gebyrer, da jeg har lidt på fornemmelsen at kunderne ikke kender forskellen og jeg vil ikke begynde at diskutere med en kunde om dette. -Men det kunne da være meget interessant at høre om der er nogle der bruger dette og hvad kunderne i så fald siger til det ?

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)