Hej Alle Grunden til at jeg spørger, er ikke fordi jeg selv skal sende varer retur (lyder ret godt ikk'? ;-) ) |
Hej!
Nej...du husker rigtigt..portoen skal også refunderes.
/Peter
Hej Alle Grunden til at jeg spørger, er ikke fordi jeg selv skal sende varer retur (lyder ret godt ikk'? ;-) ) |
Ha' en fortsat god dag ;-) Mvh. Karina, fleece.dk
Hej!
Nej...du husker rigtigt..portoen skal også refunderes.
/Peter |
Er i sikre på det hænger sådan sammen? Altså at firmaet skal tilbagebetaleportoen? Men jeg har hørt det var forbrugerens eget problem... Man får jo heller ikke pengene for benzin/busbillet el.lign tilbage, hvis man er taget i en fysisk butik, køber en vare, og derefter tager tilbage for at bytte den. Skal dog siges at det bare er hvad jeg mener at have hørt... |
Endnu ikke iværksætter. Læser HA Almen på CBS, indtil ideen og modet kommer. Men så bliver jeg også selvstændig.
Hej Peter Mvh. Karina |
Ha' en fortsat god dag ;-) Mvh. Karina, fleece.dk
Her er hvad de skriver på forbrug.dk; Uafhentede varer Hvis sælgeren skal hente varen |
Hej Karina Det er måske nemmere med et eksempel: Du køber én vare til 100 kr og butikken "kræver" 25 kr i porto. Du returnerer nu varen og ønsker dine penge retur. Så skal butikken betale dig 125 kr tilbage. Hvis du har sendt varen retur og har betalt ex. 50 kr i porto, så får du altså ikke disse 50 kr igen, men kun det, som butikken i første omgang har opkrævet i porto. Hvis du køber 2 varer og kun returnerer den ene, så har butikken lov til at "beholde" fragten og skal altså ikke refundere de 25 kr. i porto, men kun prisen på den vare, som du returnerer. Hvis du har fået fragten gratis hos butikken, så har du heller ikke noget krav om at få refunderet porto.
Det er altså kun den fragt, som butikken kræver af sine kunder, som man kan få tilbage, -aldrig den porto, som man selv betaler for at returnere varen til butikken.
Håber at det blev lidt mere forståeligt.. Jeg leder lige lidt efter den tekst, hvor det står.... :) |
Jeg vil blot lige støtte op omkring Christobel, da det hun siger er 100 % korrekt. (og fremlagt på en god pædagogisk måde :-) ) |
Hej!
Ja..det er meget godt forklaret, som Christobel har gjort. Der har for noget tid siden været en artikel i Erhvervsbladet angående emnet.....jeg har den et eller andet sted....eller nærmere min kone....som har en web-shop. Kan bare ikke lige finde den...men enig med Christobel.
/Peter
|
Hej Et godt hint til at afklare jeres spørgsmål er http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/ehandel/ Det er ligeledes bekrevet i fjensalgs loven på følgende måde. Hvem betaler forsendelsen? Jeg vil tolke dette til at porto omkostning såfremt varen ikke er defekt ved modtagelse påhviler køber. = den med benzin. Hvorfor skal butikken have omkostning fordi en kunde fortryder mvh n-ielsen
|
Jeg har gravet lidt mere frem, hvor du og andre kan læse mere om netop dette: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/internete-handel/fortrydelsesret-vejl/tilbagebetaling/ Her står det vist lige så tydeligt, som jeg skrev det :) Sådan er loven og man kan jo så diskutere om den er rimelig eller ikke, men sådan er det altså ved e-handel... I en fysisk butik behøver man (såvidt jeg ved) ikke at tilbyde en bytte eller fortrydelsesret, men det er vel rimeligt nok at man har denne ved e-handel, da man handler ud fra et billede, som i nogle tilfælde ikke er helt optimale. En måde, hvorpå man kan komme rundt om denne problemstilling på, er hvis man bruger gebyrer. Altså hvis man tager et ekspeditionsgebyr. Dette gebyr behøver man ikke at tilbagebetale ved fortrydelse. Jeg bruger ikke selv den slags gebyrer, da jeg har lidt på fornemmelsen at kunderne ikke kender forskellen og jeg vil ikke begynde at diskutere med en kunde om dette. -Men det kunne da være meget interessant at høre om der er nogle der bruger dette og hvad kunderne i så fald siger til det ? |