Når året engang er omme, så skal jeg have bogført nogle penge fra indkøb af varer i andre EU lande, og ned til min konto omsætningsaktiver. Hvordan gør jeg det i Dinero, så momsen bliver undertrykket?
En lidt uddybende forklaring, såfremt jeg har bogført det korrekt naturligvis. Jeg har indkøb for 3000 SEK varer. Omregnet med kurv givet det cirka 2600 (vi kører lige runde tal). Det beløb har jeg debetteret min konto "EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer)" og krediteret "Udlæg Morten". Når regnskabet er slut, så skal varelageret naturligvis gøres op, så jeg kan trække mit vareforbrug fra. Dette ville jeg gøre ved at kreditere "EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer)", også debet i Aktiv kontoen "Varebeholdning". Problemet er blot, at så bliver mit momsregnskab også anderledes...
HM - ja det bliver godt når Dinero kan undertrykke moms men nød lærer jo nøgen kvinde at spinde når hendes slips brænder i et tærskeværk og jeg ville løse den ved enten at bruge konto 2600 - varekøb uden moms, eller endnu bedre vel og SLET IKKE DUMT, lave en ny konto 2605 som du kunne kalde "FLYTTET FRA KØB TIL LAGER" og lade moms stå mom VÆLG moms så den også bliver uden moms. Nu kan du flytte varen fra den (kredit) og ned på dit lager i status (debet) (nok i Dinero vælge status lager konto som første og den nye 2605 som modkonto som jeg lige husker det)
Så har du også en konto hvor du kan spore alle varer du har lageroptalt og flyttet og den kan stemmes af mod lageroptællingsbilaget
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER