Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps, enkeltmandfirma.

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50

Ejler Ottesen:

Hvorfor nævner du kun nogle ganske få virksomhedsformer (5)
i din oversigt.

Der er jo efter lærebog for jurister omkring 10.

Birgit Simonsen har omkring 10 i sin lille bog: Jura for ivaerksættere.
jvf. min anmeldelse heraf.

det turde være ret klart. Det er jo slet ikke skrevet for jurister eller jura for øje.

Det er helt bevidst at jeg ikke "forplumrer" med KS og hvad ved jeg. Jeg holder mig til de 4 former som bruges generelt af iværksættere fremadrettet - personlig virksomhed, I/S - kørt med og uden VSO samt nye IVS og gamle ApS. Jeg nævner ikke en gang A/S tror jeg.

Når jeg kun har de fire former med, er det helt i tråd med hele bloggens navn IVÆRKSTTER - LIDT ALMINDELIGHEDER TIL IVÆRKSÆTTERE 

Du vil også se, at jeg i indlæget i bloggen skriver 

Jeg går her uden om visse andre langt mindre brugte former for selskaber, f.eks. interessent selskaber, kommanditselskaber og SMBA - sidstnævnte er nu blevet uaktuelt da der ikke fremadrettet kan nystiftes  Så jeg synes det var forklaret

Jeg prøver at beskrive tingene i en form så alle skal kunne være med. Ofte bliver det for langt, og jeg skal ikke påstå at jeg er bedste skribent i verden Ejler, men formålet er, at holde tingene så simpelt som muligt. Det er også årsagen til den lille update, hvor jeg netop sidste uge lagde en kort samlende indledning ind, da jeg tror mange kun læser de første 12 linjer i sådanne stof.

SMBA var f.eks. mere med da indlæggets første version kom, og blev barberet noget ned da loven besluttede de ikke kunne nystiftes fra 2014 , lige som den del er barberet helt ned i seneste update nu hvor styrelsen er gået på Juleferie og jeg ikke tror der kommer flere nye SMBA - like it or not. Formentlig tager jeg så den oplysning helt bort i næste update. 

Et hvert sådan blog indlæg vil kunne vægte vidt forskelligt, og jeg står selvfølgeligt inde for den vægtning jeg har valgt.

De der vil ind i KS, læse om gamle 12 mands selskaber gå ind i de mange andre former, eller stifte store A/S vil givet finde langt bedre ressourcer for at læse sig ind på det stof, end min blog sigter på at tilbyde.

Ha en god polsk eller dansk Jul

venlig hilsen John H

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 10:24

Det er korrekt som spørgeren siger at hvis du laver aktiviteter i selskabsform har du mulighed for at give dig selv en løn der svarer til SU max. Det er operationelt det vigtigste.

Så er der spørgsmålet - enkeltmandsfirma, ApS eller IVS?

Hvis du laver noget hvor du ikke selv skal kautionere for husleje, gas, vand, telefon, banklån mv. er der mange fordele ved at være i virksomhedsform, men hvis du risikerer at tabe penge som du personligt skal indestå for så er selskabsformer det værste af begge verdener. Skattemæssigt er det meget simplere at være i enkeltmandsfirma, og hvis du taber EGNE penge så er det ubetinget bedst at være i denne form. 

Hvis du tjener penge, risikerer søgsmål eller risikerer at tabe ANDRES penge få er virksomhedsformerne bedst. VSO ordningerne sidestiller dig skattemæssigt med virksomheder, men hvis du har oparbejdet overskud er du udsat for at en vilkårlig skattemedarbejder lige pludselig ønsker at diskutere om du alligevel må beholde de skattefordele der ved opsparing af overskud. 

IVS er en mulighed som kan være attraktiv, men tænk over at hvis du kautionerer for 100000kr for dit IVS med 1kr i indskudskapital og taber de penge så får du skattefradrag for 1kr. i fremtidige personlige indtægter, hvis du gør det i enkeltmandsvirksomhed så får du fradrag for 100000kr, og hvis du indskyder 50000kr i et ApS og kautionerer for 50000kr yderligere så får du skattefradrag for 50000kr. 

Pas på med gode råd fra folk der ønsker at tjene penge på at du vælger ex IVS eller SmbA (som nu ikke skulle kunne oprettes efter nytår og hvor Ejler Ottesen lige glemmer at fortælle at der skal være mere end en ejer og hvor nogen har tilbudt fiktive ejere for at kunne sælge dette vidunder af en selskabskonstruktion).

Lad os anslå at det koster 10000-15000 at etablere et IVS + senere at få rådgivere til at omdanne det til ApS. Er det virkelig en pris der står mål med ikke at binde 50000kr, som kan være indskud som siden bruges til computer, mobiltelefon, webside, kontor, visitkort. brevpapir... 

Hvor meget mindre end 50000kr. kan du reelt starte op for, og tænk meget over hvad der er vigtigst for dig om det er beskyttelse mod kreditorer eller evnen til at få 62% af dine eventuelle tab tilbage fra skattevæsenet.

MVH jens 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)