Godaften, Jeg har fået en henvendelse fra et firma, som siger, at de er distributør i Skandinavien på et produkt, som jeg sælger i min webshop. Og da jeg ikke har en samarbejdsaftale med dem eller købt af dem, så vil de køre en fogedsag mod mig for at stoppe mit salg af produktet, hvis jeg ikke laver en med dem inden 5 dage. Yderligere beskylder de mig for at sælge et kopiprodukt. Sagen er, at før jeg startede med at sælge dette produkt kontaktede jeg firmaet bag produktbrandet og forespurgte på en dansk distributør. En sådan fandtes ikke, men de henviste mig til en anden, som kunne sælge mig dem. Dette har jeg så gjort og jeg går derfor ud fra, at produktet er legalt og originalt. Men bortset fra det - Det tyder vel på, at HVIS dette firma taler sandt og de er blevet distributør af produktet (jeg venter stadig på svar fra firmaet bag brandet på dette, da jeg ikke fik nogle beviser på, at de har eneret til at importere disse produkter andet end at "det er de altså".), så kan de vel ikke forbyde mig at sælge de varer, jeg har på lager, som jeg har købt i forvejen? Og ISÆR ikke hvis det er produkter, som jeg har købt før de overhoved fik distributionsrettighederne til at sælge brandet i Skandinavien? Er det virkelig mit ansvar hele tiden at skulle holde mig opdateret på, om der er kommet en ny distributør på mit eget marked, hver gang jeg bestiller et vareparti hjem af en vare for ikke at få et fogedforbud? |
Hvis produktet er originalt og du har købt det legalt så kan du sælge det er det ret enkle svar. Det er i stil med paralelimport, og man kan aldrig forhindre salg af noget som er købt helt legalt og inden for import regler osv men hvis det er en kopi - så er det en anden sag og ansvaret er dit for at sikre det ikke er en kopi faktisk. Her LYDER det som som om kopi spørgsmålet er sekundært så mon ikke de bare er sure over, du har fundet en kilde til at levere det de også sælger. Du skal bare være sikker på det ikke er en kopi
vh