Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trusler fra ny distributør på en vare jeg i forvejen sælger?

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 522
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften,

Jeg har fået en henvendelse fra et firma, som siger, at de er distributør i Skandinavien på et produkt, som jeg sælger i min webshop. Og da jeg ikke har en samarbejdsaftale med dem eller købt af dem, så vil de køre en fogedsag mod mig for at stoppe mit salg af produktet, hvis jeg ikke laver en med dem inden 5 dage.

Yderligere beskylder de mig for at sælge et kopiprodukt.

Sagen er, at før jeg startede med at sælge dette produkt kontaktede jeg firmaet bag produktbrandet og forespurgte på en dansk distributør. En sådan fandtes ikke, men de henviste mig til en anden, som kunne sælge mig dem.

Dette har jeg så gjort og jeg går derfor ud fra, at produktet er legalt og originalt.

Men bortset fra det - Det tyder vel på, at HVIS dette firma taler sandt og de er blevet distributør af produktet (jeg venter stadig på svar fra firmaet bag brandet på dette, da jeg ikke fik nogle beviser på, at de har eneret til at importere disse produkter andet end at "det er de altså".), så kan de vel ikke forbyde mig at sælge de varer, jeg har på lager, som jeg har købt i forvejen? Og ISÆR ikke hvis det er produkter, som jeg har købt før de overhoved fik distributionsrettighederne til at sælge brandet i Skandinavien?

Er det virkelig mit ansvar hele tiden at skulle holde mig opdateret på, om der er kommet en ny distributør på mit eget marked, hver gang jeg bestiller et vareparti hjem af en vare for ikke at få et fogedforbud?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis produktet er originalt og du har købt det legalt så kan du sælge det er det ret enkle svar. Det er i stil med paralelimport, og man kan aldrig forhindre salg af noget som er købt helt legalt og inden for import regler osv men hvis det er en kopi - så er det en anden sag og ansvaret er dit for at sikre det ikke er en kopi faktisk. Her LYDER det som som om kopi spørgsmålet er sekundært så mon ikke de bare er sure over, du har fundet en kilde til at levere det de også sælger. Du skal bare være sikker på det ikke er en kopi

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 23:08

Tak for svaret, John.

Om det er et legalt produkt eller en kopi, jeg ligger inde med, skal jeg nok finde ud af. Men når jeg er blevet henvist af selve firmaet bag brandet, så vil jeg mene, at jeg ikke burde være helt ude og skide. Derudover har jeg andre billeder og henvisninger som tyder på, at jeg har et legalt produkt på trods af de "mangler", som han påpeger, at mit produkt har i forhold til hans.

Men nu ønsker vedkommende jo åbenbart at stoppe mig, fordi jeg ikke køber produkterne af ham, som har "eneret til at importere dette mærke" i Skandinavien. Ud fra dit svar så kan jeg så ikke se, hvad denne eneret består i, hvis det er helt legalt af mig at købe produktet af andre sælgere i udlandet. For så importerer jeg vel også produktet. Hvor ligger denne "eneret" så? Eller er det blot ren BS og "scare tactics" fra firmaet side at bruge sådanne ord?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

eneret har han ikke fået af Danmarks stat men af producenten f.eks og de kan ikke stoppe dig i at finde andre legale kanaler, så længe det er det ægte produkt

vh

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 23:21

Super, så på det punkt behøver jeg ikke være nervøs.

Så skal jeg blot have undersøgt og endeligt bevist, at det ikke er en kopi, jeg modtager fra den leverandør, som brandet selv har henvist mig til.

Igen - mange tak for svaret, John. :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 23:31

Cookie - John Hannover:
eneret har han ikke fået af Danmarks stat men af producenten f.eks og de kan ikke stoppe dig i at finde andre legale kanaler, så længe det er det ægte produkt

Købes produkterne indenfor EU vil de ikke kunne stoppe salget, men købes produkterne derimod fra et lande udenfor EU vil slaget kunne stoppes.  Så det afgørende er hvor produkterne købes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42

Ravn:
Købes produkterne indenfor EU vil de ikke kunne stoppe salget, men købes produkterne derimod fra et lande udenfor EU vil slaget kunne stoppes.  Så det afgørende er hvor produkterne købes.
sorry yes - men parallel import udgik jeg fra Europa - tak for klargøring

Hvis trådstarter har købt varen af - rettighedshaver - som jeg læser det - så vi det vel dog ikke betyder noget som helst, for sælger en rettigheds haver til flere, trods de har givet eneret til EN, så er det vel rettighedshaver der må stoppe det salg fremover.

Er det købt af andre end rettighedshaver og uden for EU kan der bestemt være et problem så

Fra København K
Tilmeldt 23. Nov 12
Fra  Bella Borsa Skrevet kl. 23:47

Ejeren af brandet henviste mig til en række virksomheder og jeg endte med at indlede et samarbejde med et firma uden for EU.

Det er så et problem, hvis firmaet der kontaktede mig virkelig har eneret på distribution af dette mærke i Skandinavien, kan jeg forstå.

Men de kan vel ikke forbyde mig at sælge mit nuværende varelager, hvis det er indkøbt før, de fik denne eneret?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 00:03

Var jeg dig ville jeg starte med at gøre distributøren opmærksom på varernes fri bevægelighed indenfor EU. Det virker jo som om de ikke kender reglerne.

Man kan jo så håbe på at de ikke forfølger sagen yderlige.

I fremtiden bør du nok finde en leverandør indenfor EU.

Mvh

Ravn  

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 00:21

Jeg har læst både indlæg og svar og jeg vil også sige, at der sikkert ikke er så meget at være nervøs over. For mig virker det mere som om din "nye konkurrent" ikke har en særlig god forretningsmoral og så er han bange for konkurrence.

Hvis du har købt produkterne hjem til Danmark FØR ham hvorfor så ikke spørge ham hvorfor han ikke skal købe produkterne hos dig....

vh
Rainer

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)