Jeg er stadig lidt grøn hvad angår blogs, men er på vippen til at kaste mig ud i det.
Jeg køre et websitewww.spain-holiday.com og jeg ønsker at starte en blog, men har nogle tvivlsspørgsmål vedrørende hvor den bør ligge og hvordan jeg bør køre den. Jeg har to mål med den. 1. Linke til www.spain-holiday.com 's forskellige sektioner og derigennem få noget seo ud af det. 2. Skabe en læserskare og derigennem skabe omtale til www.spain-holiday.com.
Først er jeg ikke klar over hvor jeg skal køre den: 1. blog.spain-holiday.com Ved denne model formoder jeg at det bliver min virksomheds blog hvor kun jeg bør skrive i den og folk kan så komme med kommentarer. Denne vil dog så ikke give mig noget særligt seo da det køre på samme domæne og ip.
2. spainblog.org Denne model kunne bruges hvis jeg ønsker at andre også skal kunne åbne en blog på spainblog.org og derigennem kan jeg så kommunikere med dem den vej. Det vil give på godt seo og jeg kan bringe mit PR budskab samtidigt.
3. spain-holiday.blogspot.com Denne model kan jeg bruge til seo - ja det bliver vel nærmest en personlig blog hvori jeg kan skrive frit og Spanien og sørge for at linke til mit foretagende og forhåbenlig skabe interesse for mine budskab derigennem.
Hvad bør jeg vælge?
Jeg har gjort mig en del overvejelser og jeg vil gerne gøre det rigtig fra starten. Så jeg vil sætte stor pris på en få lidt hjælp starthjælp, da jeg er lidt usikker hvilke(n) vej(e) jeg bør vælge.
Du skal afgjort vælge nummer to på din liste. Bloggen skal være en wordpress blog, og du skal tilpasse den, så den bliver søgemaskineoptimeret.
Det er det rigtige gøre af mange gode grunde, som jeg lige springer over at forklare i første omgang. :)
Hilsen Anders
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Wordpress køre på linux ikke sandt? Har du en god ide til hvor jeg bør hoste den? - det behøver ikke være gratis eller det billigste. Det skal fungere. Har du et eksempel på den type blog som du anbefaler mig at benytte? Jeg mener her en som har åbnet en blog med det formål at skabe traffik til sin forretning og samtidigt benytter et system hvor andre også kan åbne en blog via samme domæne?
Jo, wordpress kører php og bruger en mysql database, så du skal bruge et webhotel som passer til. Jeg ville vælge gigahost.dk, hvor der er masser af plads og hvor du kan lægge alle de domæner og databaser du vil på samme konto til samme pris (vist en tyver om måneden).
Jeg kan se at jeg har overset en del af dit første spørgsmål (delen med at åbne op for hosting af andre folks blogs). Jeg kender ikke nogen eksempler på dette, men der er ikke noget i vejen for at gøre det. Kræver bare at du installerer wordpress for dem og eventuelt optimerer det, hvilket tager lidt tid hver gang. Kender masser af eksempler på virksomheder, som har en ekstern blog for at skabe trafik til deres site eller for at have et ekstra ben til linkbytte med andre.
Hilsen Anders
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
Det er fedt med dine input. De ryger lige i posen :-)
Jeg håber ikke du har noget imod denne debat, da den tydeligvis ligger under dit vidensniveau - jeg takker ihvertfald :-)
Jeg har en rigtig spændende ide som er grunden til at jeg overvejede at lave et blogsite hvor andre også kunne oprette en blog. De andre skulle i første omgang være mine egne kunder. Tanken var at hver gang en ny kunde opretter sig for at annoncere sin feriebolig til leje så skulle han også automatisk få en blog oprettet. I annoncen er der naturligvis nogle retningslinier som skal overholdes, hvilket mine kunder nogle gange er lidt træt af. MEN i deres egen blog kunne de jo så få frie hænder til at skrive hvad de syntes; video, flere fotos etc, ligesom de kan bruge den som et site hvor deres lejere kan skrive deres mening om lejemålet. Min begrænsede viden på blog området får mig til at se det som en fed ide, kan du se nogle faldgrupper i dette forslag?
En af mine konkurrenter har lavet en blog på deres eget domæne pickpackgo.com/blog - men hvilken fordel har de af det - udover at der bliver pøset en masse tekst ind?
Jeg håber ikke du har noget imod denne debat, da den tydeligvis ligger under dit vidensniveau - jeg takker ihvertfald :-)
Bare rolig. Jeg er faktisk ikke alt for kvik! :)
Det kan sikkert være en god ide at tilbyde denne ekstra service til dine annoncører - hvem ved. Du kan spørge dem og du kan prøve det af med et par stykker til at starte med. Mange af dem vil helt sikkert ikke bruge det til noget, så spørgsmålet er mere om nogen vil end om nogen ikke vil.
Hvis det bliver en fast del af pakken og mere end nogle få skal bruge det, så skal du have en automatiseret løsning, så du kan oprette nye blogs "with a click of a museknap". Der er sikkert nogle dygtige aminoprogramører, som kan byde på sådan en opgave.
Jeg ved ikke hvorfor nogle vælger at lægge bloggen i en mappe på deres hoveddomæne, men jeg kan konstatere at rigtigt mange som forstår sig på søgemaskiner og markedsføring på internettet vælger at dele tingene op. Det er en lang historie om fordele og ulemper.. :)
Hilsen Anders
Jeg ved ikke om blog-softwaret er din eneste mulighed. Jeg ville også overveje at lade annoncørere skrive små artikler om deres lokalområder, foreslag til gode spisesteder eller sightseeings. Det kunne også være tidligere rejsende til Spanien, som gerne vil dele nogle af deres rejseoplevelser med andre, hvor de kan uploade billeder og små videosekvenser.
Så på den måde ville du dels pleje dine annoncører, men også skabe brugerdrevet indhold, som du kan bruge i relation til søgemaskineoptimering.
Det er en super ide du der kommer med. Det ville da være dejligt at have andre til at bygge ens site op.
Jeg er så tilbage i tanken om hvordan jeg bør lave koblingen rent praktisk. Hvor vil du anbefale at jeg lader disse mennesker skrive deres anbefalinger, beskrivelser osv: 1. Skal det være på en blog som jeg opretter på spain-holiday.com domænet ex. blog.spain-holiday.com - der er så kun en blog hvor folk kan submitte til. 2. Eller skal jeg lade folk få adgang til at oprette blogs på spain-holiday.com domænte ex. martinsblog.spain-holiday.com 3. Eller skal jeg lave et blog site hvor folk kan få deres blog - ex. martinsblog.spainblog.org? Jeg ejer spainblog.org som ville være et ok domæne til formålet.
Som du sikkert kan fornemme har jeg brikkerne, jeg er bare ikke helt sikkert hvordan de bedst passer sammen. Og jeg orker ikke at starte forkert ud, så derfor forsøger jeg at få udpenslet alle pros and cons, inden jeg kaster mig ud i det. Så alle råd er kærkommne...