Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

muligt kører et uregistreret spil firma? og give procentdele løninger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er en frisk ung knægt spil industrien der nu vil lave sit eget spil firma.

Jeg har allerede 2 personer og forventer 2 personer mere der har sagt ja til producere det første spil med mig som leder/ejer og få en procentdel af indtjeningen på salget når det lanceres. Havde forventet "bare" kunne oprette firma, skrive kontrakter der sagde vilkårene for dem være ansat for mig. Og aftalerne omkring hvad de får i procentdel når spillet sælges, men fandt ud af at dette er meget på kant med loven, og skat direkte kan sige at disse personer er ansatte hos mig og jeg har ikke betalt dem løn. som vil resultere i jeg får problemer.

Brugte så hele dagen i dag på komme på en metode hvor det muligt for mig have disse 2-4 personer der arbejder for mig, garanteret procentdel af salget men uden få månedslån etc. Overvejede hvis man kaldte dem freelancers ansat med procentdel af salget når det bliver solgt, men igen er dette vist på kant med loven, og skat kan kalde dem ansatte for mig og jeg ender i problemer.

Men da jeg så kom på moms registrering først er påkrævet ved 50 tusind kr. Om året, kom jeg på om det tilladt lave kontrakter med personerne, og kører det som uregistreret hobby virksomhed. og først registrere os, når/hvis vi får solgt for 50 tusind kr. Og derved er påkrævet CVR og moms registering. Uanset salget ville de så få deres procentdele og betale skat og mig selv som normalt selvangivelse med "ekstra indkomst". og da firmaet ikke har eksisteret før vores første store salg, kan jeg vel ikke risikere problemer ?

Jeg er programmør, og spil designer, uden store indsigt i firmaer trods jeg har rigelig hjælp til håndtering af når firmaet er lavet, omkring mig, Lader ingen til vide hvordan man kan lave firma som dette, der betaler deres ansatte på basis af hvor meget spillet der lavet sælger, og ikke på fast måneds lån.

Så ønsker hører om nogen af jer herinde kan svare mig om jeg kan vente med overhoved bekymre mig om registrere firmaet til vi har lavet et større salg?

Men også om det er muligt lave firma, hvis ansatte i stedet for fast månedslån, får procentdel af hvert solgt spil de har været med til producere?

 

tak på forhånd MVH. Claes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

de 50.000 er der hvor du SKAL registres med moms når du kan FORVENTE at nå 50 t på 12 mdr i træk, i princippet vel hvis du sælger for 3-3500 kr per måned og mærker bare mindste stigning - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html det er altså ikke en undergrænse man bare passerer og så registrerer for så kan man skulle af med moms alt man har solgt uden moms + bod

Ja hvis ikke de arbejder fast for dig vil jeg mene det fungerer som du beskriver det at lave aftale om at de - uanset momsvirksomhed eller ej - får deres honorar som % af salg eller en hvilken som helst anden måde du vælger MEN du skal indberette alt du betaler dem som honorarmodtagere til skat som bidragspligtig B indkomst gruppe 05 ved at logge på skat. dk og gå i e.-indkomst og for at gøre det let, skal du være arbejdsgiver registreret

Du selv skal føre regnskab og opgive dit overskud (efter penge til de andre) til skat som fortjeneste

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan enten lave et firma og gøre dem til medejer. Det kan bl.a. gøres med I/S, IVS, A/S og Aps. Det nok ikke at foretrække i tilfælde af du vil lave flere spil uden dem. 

Du kan ansætte dem med provisions løn. Provisionen kan være et fast beløb, afhængig beløb eller et fast procent. F.eks. kan du give dem 10 kr for hver gang spillet bliver solgt engang, eller 5% af hvert salg, eller 5% af det samlede salg efter n antal dage/uger/måneder/år

Momsregistrering er påkrævet når du kan se og regne dig frem til, at du vil omsætte for mere end 50.000 kr i 12 sammenhængende måneder og altså ikke samme dag som du runder de 50.000 kr. 

Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtige svar.

Nu virker du som en der har styr på dette. Så du vil mene at jeg er fredet for skat kalder dem fast ansatte og jeg ender i betale ekstra som feriepenge og pension etc, fordi de har arbejdet i x antal måneder på projektet inden det blev sendt ud, eller hvis jeg  hvis jeg eksempel vælger bruge dem igen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan jeg ikke garantere - du kan læse en masse om a løn eller b løn og honorar her hvis du har kræfter http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  Afgør selv om du synes de ligner ansatte eller ej. Der er mange eksempler i nogle af de links der er inde i det indlæg

Det aller vigtigste er at du indberetter til skat, som minimum som Bidragspligtig b indkomst. Største risiko er hvis de ikke selv betaler den b-skat de så pålignes men har brugt pengene. Det er ikke vanskeligere at a-.indberette og så kan de bruge det de får ud og ikke lægge til side og skatten er den den samme, men jeg TROR det går fint med at indberette som B

Skat blander sig ikke i feriepenge eller pension. Feriepenge er efter ferieloven og der kan du godt risikere DE kunne kræve dig for noget afhængigt af timetal hvis de påstod at de faktisk var ansatte der blev snydt for feriepenge, men det tror jeg ikke sker ud fra det du beskriver, og pension er noget helt frivilligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej clawmaster

Jeg håber, at det går godt med firmaet!

Har du evt. et udkast til en kontrakt mellem de personer, som du indgik en aftale med ang. procentvis udbetaling af indtjeninger? Vi sidder i samme situation lige nu.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)