Hej Med Jer - håber der en venlig sjæl der vil hjælpe. Jeg har i godt 5 år drevet grafisk virksomhed og er gået godt indtil nu;-) Jeg har brug for hjælp vedr. "ophavsret" men vil lige opsummere kort. Har fået en ny kunde der har bestil en design profil, efter møde og efter tilbuddet var sendt, og kunden sagde ja og bestilte design profilen gik jeg i gang efter aftale. Da der er lidt lange udsigter ca. 2-3 mdr. inden jobbet skal være færdigt har jeg som krav i tilbuddet skrevet at der skal falde 50% nu og de sidste 50% når jobbet er afsluttet og leveret. Jeg har sendt kunden et oplæg på design profil, strækker sig over en del ydeler, produkt folder, prisliste, brev linje m.m. samt en faktura på de 50% som det fremgik i tilbuddet. Der er nu gået godt 3 uger fra at kunden har modtaget dette, og har ikke rigtig hørt mere og på trods af venlige henvendelser vedr. den manglende betaling, som nu er overforfald nu på 12 dag sker der ikke rigtig mere. Har som sagt henvendt mig nogle gange for at høre om oplægget var vel modtaget, og om de var tilfreds med den overordnet design linje og hvordan vi kommer videre i processen etc. I mellem tiden er det kommet mig for øre at denne kunde tidligere har været gået konkurs med sit firma, sidste år - og må tilstå at jeg ikke tror han har kapital til at betale regningen lige nu da han ikke svare, men der imod har den frækhed så sendt som i dag at henvende sig på mail, og bede om noget mere. Jeg overvejer derfor nu at stoppe samarbejdet, og fortælle kunden han skal finde en anden leverandør til at løse hans opgave og vil i stedet sende en "ny faktura" på den del af opgaven som kunden allerede har modtaget. Hvis dette bliver løsningen, hvor hurtigt kan jeg bede ham betale, altså en "ny betalings frist"??? på 1 dag, 2 dage eller 10 dage, hvad må man?? og, hvordan skal jeg forholde mig til det design de har modtaget. Er ophavsretten min, det er jo ikke færdigt, men der er gjort en masse "overordnet design tanker" som der skulle videre udvikles – kan han hvis samarbejdet stoppes, gå til en anden leverandør med mit design og fortsætte processen, og udvikle videre med en anden??? Håber der er nogen der kan hjælpe! Frk. H |
Hej,
Det kan være svært at sige, hvis man ikke har det hele - derved mener jeg en kontrakt eller betingelserne i tilbuddet.
Hvis det stadig er aktuelt, er du velkommen til at skrive en PM til mig.
Så skal jeg se om det er noget jeg kan hjælpe dig med.