Jeg er for nyligt faldet over dette pragtfulde debat-forum. Hver gang der er tid til det, så er jeg på med nysgerrige øjne. Jeg håber nu at I kloge iværksætterer har nogle gode råd til en nybegynder som mig. Jeg vil først kort præsentere mig selv.
Jeg hedder Camilla De Jesus, og er 28 år. Jeg er gift med André, og sammen har vi to børn. Anita er 8 år og Nicholas er 2 år. Vi bor i et dejligt rækkehus i Taastrup, hvor min virksomhed også er beliggende. Jeg elsker at være iværksætter, men er desværre også nødt til at være lønmodtager ved siden af, dagligdagen skal jo køre rundt. Planen er at jeg om 1-2 år vil åbne en butik i samarbejde med en god og kreativ veninde. Økonomien er bare ikke til det nu
Her kommer så mine spørgsmål.
1. marts 2005 startede jeg en enkeltmandsvirksomhed Milla D. som sælger tekstiler produceret af Au Maison. Varerne som jeg sælger er ikke billige, men kvaliteten er også i top.
Jeg startede med at køre ud til folk, og sælge varerne i deres stuer, men dette viste sig hurtigt at være for besværligt da min bil ikke kan rumme alle varer, og tit sad der 5 ud af 10 mennesker som kun kom for at kigge. Det kan man jo ikke tjene penge på, så det har jeg valgt ikke at gøre mere. Nu står jeg så ved en skillevej, og det er her I meget gerne må komme mig til undsætning.
Spørgsmål:
1: Skal jeg forsøge mig med internet-handel (kræver at jeg selvfølgelig for lavet en "billig" hjemmeside, og får tilføjet et "læg-i-kurv system")?
2: Skal jeg åbne mit eget hjem til show-room (synes ikke det virker så professionelt)?
3: Skal jeg forsøge mig med at skaffe noget finansering til en butik, hvor jeg så også vil udvide med børnetøj(syet af en veninde), brugskunst, portugisiske specialiteter (min mand er portugiser, ikke at han er til salg eller kan noget specielt
Jeg er virkelig i vildrede, da jeg elsker at være iværksætter, og føler virkelig meget for Milla D. Drømmen er jo, som den sikkert er for mange, at kvitte det alm. lønmodtager-job, og begive sig ind i sin egen virksomhed på dobbelt fuldtid.
Jeg håber at der er en derude der kan hjælpe.
Tag evt. et kig på min nuværende hjemmeside www.123hjemmeside.dk/millad
Ros og ris til denne er også velkommen, da min ekspertise ikke ligger på dette område.
|
Hej Camilla
Jeg vil da gerne prøve at give et bud på en kommende strategi for din virksomhed, så den forhåbentlig kan vokse sig stor og stærk.
Start med kunden. Find ud af hvem dine kunder er, og hvad det er du mener du kan tilbyde dem de ikke kan finde andre steder. Når du har et billede af hvem din kunde er vil det blive meget lettere at etablere den rigtige distributionskanal til dem.
Tænk over det produkt du sælger. Dækker dit sortiment en niche i markedet ingen andre rammer, og igen HVAD efterspørger kunderne.
Sats! Den største fejl mange iværksættere begår i mine øjne er alt for lidt kapital. Det kan virke som en stor satsning at skulle låne mange hundrede tusinde i banken - men det er altid lettere at sælge en varer man fysisk har og hvis man har satset stort - så lægger man også mere energi i virksomheden.
Udvid sortimentet. Tag evt. på formland messen i herningmessecenter her i februar. Få noget inspiration - noget blod på tanden og find nogle spændende varer.
Ang. dine egne forslag - hvorfor ikke satse på det hele. Altså netbutikken er let og billigt etableret - men skaber nok ikke den store omsætning fra dag 1. At bruge dit hjem som showroom giver kunderne en god oplevelse og du har en fin mulighd for at hører hvad de efterspørger, herfra kan du så promovere netbutikken og din fysiske butik. Og find et lille lokale med en husleje du kan klarer og tag den derfra. Detailkunder er spændende at arbejde med og de stille timer i butikken kan du bruge på at servicere netbutikken, pakke varer og booke sessions til dit showroom.
Altså hvis du tror på ideen og dig selv ... så GO FOR IT...
JH.