Hej Amino, Jeg har et, måske, enkelt og simpelt spørgsmål, men jeg kan ikke lige selv regne den ud. Case: Jeg har et enkeltmandsfirma, med CVR nummer, og arbejder med visuel kommunikation/grafisk design/web design. Det er lidt et hobby-freelance-firma da jeg til dagligt har et fast 8-16 job som lønmodtager som min primære indtægtskilde. Jeg har for et års tid siden, før registrering af virksomheden, personligt investeret i en god computer til grafiske arbejde, af min private økonomi som jeg jo har betalt skat af en gang. Den computer har jeg indtil videre benyttet til firma-arbejdet, men efter at have fået lidt penge i kassen ville jeg egenlig gerne at firmaet fik sin egen computer. Spørgsmålet er, om jeg som privat person, kan sælge min private computer til mit eget firma, det er jo et nødvendigt driftsmiddel, til en relevant markedsværdi selvfølgelig, og dermed ikke skulle betale b-skat af beløbet, da det jo går til et relevant og nødvendigt driftsmiddel. Og hvis ja, hvad skal der så udformes af billag for at det kan indgå i regnskabet som en udgift til et driftsmiddel? Håber at det giver mening... På forhånd tak. -- Kristoffer |
Hej Kristoffer
Det kan du godt. Computeren vil bare være et indskud i virksomheden, som du kan bruge til at modregne i udtræk. Problematikken omkring handel med sig selv på denne måde er altid værdiansættelse af aktivet. Det handler om at værdien af computeren opgøres til den samme værdi som en uafhængig tredje mand vil give for computeren. Du kan dokumentere værdien ved eks. hvis der er en tilsvarende computer til salg på nettet, så vil din computer have den værdi, eller du kan få en fra et computerfirma til at give en vurdering af prisen.
Mvh. Anders