Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Operation X vedrørende kreditkortsvindel

Side 4 ud af 5 (50 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig var dette et utroligt spændende program; jeg har selv for ganske nylig været udsat for at få misbrugt mit VISA/Dankort. Det var et online køb til 11k forbrugt på hotelværelser via et internationalt rejseselskab.

Jeg har sandsynligvis været inficeret med en keylogger.

For mig som forbruger/offer har jeg ikke oplevelsen af at sikkerheden på mine kort er dårlig - men kan tydeligt se at det er virksomhederne som står som de reelle ofre.

NemID til validering af køber er en uholdbar løsning af flere årsager. Virksomhederne må muligvis prøve at kigge lidt indad og forbedre nogle processer hvis det er muligt?

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Tilmeldt 25. May 13
Indlæg ialt: 37
Fra  Ejendomsmægler.NU Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har selv oplevet af få misbrugt mit kreditkort.

Jeg fik hævet ca. 1600 kr. fra en netbutik som brugte Paypal.

Det var et tilfælde at jeg så der var blevet hævet penge på min konto 2 dage efter.

Jeg kontakte med det samme Paypal. Der fik jeg at vide at de vil se på det.

Hvilket jeg ikke syntes var godt nok. Derfor kontakt jeg min bank og fik lavet en indsigelse.

Der gik ca. 3 dage mere, så hade jeg mine penge igen fra PayPal, ikke fra indsigelsen.

Jeg vil fremover ikke bruge PayPal, når deres system er så usikkert. Der er helt sikkert en Netbutik som har brugt Paypal, som har sendt et produkt afsted og derfor mindste deres vare uden af få penge for dem.

Det må være muligt at lave et system med kode til online handel, som man ser det fra fysiske butikker. 

Politiet skal også til at komme ind i kampen. Det kan da ikke være så svært med alle de oplysninger som Politiet kan få fra netbutikkerne.

Få 3 Gratis Ejendomsmægler Tilbud

Tilmeldt 12. Jul 12
Indlæg ialt: 40
Fra  FraudID ApS Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

boligsalg:
Politiet skal også til at komme ind i kampen. Det kan da ikke være så svært med alle de oplysninger som Politiet kan få fra netbutikkerne.

Jeg tror desværre, at en af udfordringerne er at mange betjente simpelthen ikke ved hvad de skal stille op med oplysningerne. Forestil dig en helt klassisk sag, hvor varen er bestilt hos en forretning i f.eks. Aarhus, kortet er udstedt i Sverige, IP adressen er tysk og varen skal leveres i Irland. Den type sager er der hele tiden og ind i mellem er der forretninger der vil afsende en sådan ordre. 

En sådan sag ville skulle anmeldes til Østjyllands Politi (hvor forretningen er hjemmehørende), som vil være ansvarlig for efterforskningen. Hvis man ikke aner specielt meget om hverken betalingskort eller IT generelt, hvordan skal man så gribe en sådan sag an?

Det bliver ikke nemmere med muldyrsagerne, hvor der ganske vist ofte bliver benyttet danske IP adresser, men da disse ganske ofte er proxyer har personen, som IP adressen tilhører, sandsynligvis intet med misbruget at gøre.

Som jeg ser det, mangler der helt sikkert en større forståelse for IT kriminalitet hos Politiet. En af de ting som vi har gjort, er at lave en decideret Politiportal hvor vi giver adgang til en række gratis værktøjer der kan hjælpe i efterforskningen. Vi har også samlet en række lavpraktiske gode råd om eksempelvis kortnumre og IP adresser der gerne skulle kunne hjælpe betjentene.

Vi lancerede portalen sidste efterår og vi har efterhånden rigtigt mange betjente fra stort set alle kredse som bruger det. Vi har også ved flere lejligheder været ude og fortælle om kortkriminalitet, så der er helt sikkert en interesse for området blandt mange betjente.  

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Stephansen:

 Forestil dig en helt klassisk sag, hvor varen er bestilt hos en forretning i f.eks. Aarhus, kortet er udstedt i Sverige, IP adressen er tysk og varen skal leveres i Irland.

 
Den er også så langt ude at jeg ville have mig frabedt at have mine skattekroner til at gå til efterforskning af en sag som denne, en forretning der sender ordre sådan var er godt nok selv ude om det.
 
Tilmeldt 12. Jul 12
Indlæg ialt: 40
Fra  FraudID ApS Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:

Den er også så langt ude at jeg ville have mig frabedt at have mine skattekroner til at gå til efterforskning af en sag som denne, en forretning der sender ordre sådan var er godt nok selv ude om det.
 
Men en nystartet webshop som har fokus på salg, salg, salg - tro mig det er ikke alle som med det samme tænker på misbrug.
Derudover oplever vi faktisk også valide ordrer, hvor transaktionen har et mønster som det beskrevne.....så det er ikke altid misbrug Wink 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Dan Storm:
NemID til validering af køber er en uholdbar løsning af flere årsager. Virksomhederne må muligvis prøve at kigge lidt indad og forbedre nogle processer hvis det er muligt?
Enig - det er for tungt til at folk gider danse. Godt at "fraudID" virker langt fremme i skoene men ja - branchen og udstedere må finde nogen bedre sikkerheder. 3D secure er vel det mest nærliggende af hvad vi har idag - men hvad med mobiltelefonen. Jeg er med på at den også kan hackes, men dels skal der ske "kryds hack" dels kan jeg godt li Nordea systemet når man laver overførsel i netbank. Her kommer ikke (kun her under NemID sammenbrud) en kode man bare taster - men man skal svare JA til deres SMS før en mystisk overførsel godkendes. "Alle" har mobiler så en krydsning af IP computer godkendelse OG mobil aktivt svar burde kunne fjerne NOGEN svindler (ikke alle - men nogen rækker vel)

Jeg tror ikke jeg har forstået at kort der er meldt stjålne ikke kan være ude af systemet kort efter og at kort som bare EN gang ER misbrugt, ikke også kan lukkes ude af systemet med det samme - ligesom systemet burde kunne udelukke faste mulddyrsadresse så snart EN svindelsag var bevist - men det kan jo naturligvis være vanskeligt.

Der bliver flere og flere svindlere og mere og mere bliver muligt, så det haster

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 13
Indlæg ialt: 37
Fra  Ejendomsmægler.NU Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:

Kristian Stephansen:

 Forestil dig en helt klassisk sag, hvor varen er bestilt hos en forretning i f.eks. Aarhus, kortet er udstedt i Sverige, IP adressen er tysk og varen skal leveres i Irland.

 
Den er også så langt ude at jeg ville have mig frabedt at have mine skattekroner til at gå til efterforskning af en sag som denne, en forretning der sender ordre sådan var er godt nok selv ude om det.
 

Jeg syntes heller ikke det er fedt at skattekroner skal gå til efterforskning af sådan nogle sager.

Det skattekroner kan bruges bedre andre stedder.

Men det ændre ikke ved, at vi lever i et samfund, hvor Politiet skal søger for at kriminelle bliver sat til ansvar for deres handlinger.

Det gælder også ved nethandel fusk med kreditkort: Ellers ender det med at Politiet selv kan vælge hvad de gider bruge tid på. Det holder helt klart ikke.

Du har også ret i af nogle netbutikker ikke burde sende vare ud, hvor det ser mistænkeligt ud.

Men det er ikke netbutikkerne der laver noget ulovligt.

Få 3 Gratis Ejendomsmægler Tilbud

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Larsen:
Den eneste løsning pt er vel at kombinere betalingskort med nem id i forbindelse med online køb?

Det vil så begrænse dig til kun at handle med danske kunder, eller misforstår jeg?

/Brian

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Madsinno:

Politiet bruger ressourcer på det der kan skade mennesker, dvs. at de går mere op i at folks liv skal være sikre frem for menneskets mulighed for økonomisk tab.

Det vil jeg ikke give helt medhold i.

Jeg havde en medarbejder som lavede svindel i forbindelse med forlængelse af mobil erhvervskontrakter.

Og da de fleste kunder blev ved samme operatør var det ikke noget problem. Blev først opdaget da en valgte og flytte.

Jeg lavede faktisk Politi arbejde kontaktede alle kunder fik bekræftelse af kunderne at de ikke havde købt dette og det ikke var deres underskrift. Kontaktede politi og talte med en kriminal betjent aftalte møde på hans kontor overgav alt til ham. Efterfølgende 2 dage efter blev han hentet af politiet og jeg var så heldig at han bekræftede det hele. Og den gik til dom.
Dommen var så latterlig at han fik 120 timer samfundstjeneste. Jeg og teleselskabet mistede 350.000 kr. Dette ville hans advokat ikke godkende så der skulle laves en ny retssag ud af dette.

Dommerens begrundelse var at samfundstjeneste er en hård Dom fordi det er hans fritid som bliver taget fra hans familie. Ikke lige min holdning.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad har virksomheder af mulighed for at lave en forening som hjælper politiet med dette arbejde.

Hvad må en forening gøre. ?

Dele oplysninger om adresser svindel ordre sendes til.?

Selv have stråmænd som bliver modtagere som Operation X nu gjorde.

Udfører lidt efterforskning som Operation X nu gjorde.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Side 4 ud af 5 (50 indlæg)