Der er ikke så meget der har ændret sig siden Google launchede første Penguin. Signalerne er helt klare i forhold til hvilke links Google er ude efter:
1) Alle former for automatiserede links
Tidligere har forum profil links, blog kommentarer og artikel kataloger mistet meget værdi. I den seneste update er Web 2.0 links med især spinnet tekst blevet ramt. Desuden mener flere at linkbuilding i lag - det vil sige spam links til fx en unik tekst på en gratis blog - også er blevet devalueret. Spinnede tekster er kort sagt et no-go nu, men det har det sådan set også været tidligere, med Penguin 2.1 ramte Google bare bedre end tidligere. Man kan stadig opnå hurtige resultater med den type linkbuilding, men det er en stakket frist og hvis vi ser på hyppigheden af Penguin så holder det ikke mere end max 2-3 måneder.
2) Offentlige blog netværk og dårlige splogs
Der er er en masse blog netværk og betalte linknetværk rundt omkring på nettet, fx det russiske SAPE og nogle kopier. De er blevet devalueret (SAPE blev det tidligere på året). Desuden har dårligt udførte linkbuilding blogs mistet værdi.
3) Kombination af flere faktorer
Penguin er nu en ret sofistikeret algoritme der ikke kun kigger på anker tekst eller kun på typen af links. Efter den første Penguin blev der snakket meget om risikoen for negativ seo og det har Google så rettet ind sådan at der nu ses mere på helhedsbilledet end bare en faktor. Så der er nok lidt mere plads til at have en delvis unaturlig linkprofil (fx mange enslydende ankertekster), men hvis du så samtidig har spinnede tekster og links fra kendte linknetværk så falder hammeren.
Den gode nyhed
Den gode nyhed er at det nu kræver langt mindre at komme frem - også med en ny side - sådan må det nu engang være når mange sider bliver ramt. Så god konservativ linkbuilding i form af relevante links, lidt links fra forummer osv, gæsteindlæg, lidt bloglinks osv, virker stadig fint. Kvalitet over kvantitet og så noget tålmodighed.