Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg bruge artikel fra lokalavis?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

God eftermiddag Aminoer.

Vi sponsorerer en ung lokal svømmer. I denne uges lokalavis er der en artikel omkring hende.

Vi er i opstarten af en nyhedsblog omkring hende, og jeg ville rigtig gerne klippe artiklen ud, scanne den ind og poste den som billede på en nyhedshistorie om hendes fine resultater til det omtalte stævne.

Må jeg det? eller er rettighederne til artiklen avisens? Det skal siges at både pigen, hendes mor og fotografen er helt med på det. Det er altså kun et spørgsmål om det er tilladt i forhold til avisen.

På forhånd tak

Natasha

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det er avisen, der sidder med rettigheden - både til billedet og til det redaktionelle stof.

Men mit bedste bud er da at spørge lokalavisen om lov og om konditionerne. Mon dog de siger nej til det, når kildeangivelse osv. er i orden?

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Fra  MD VVS Skrevet kl. 17:15

Det gælder vel hele vejen.

Også selvom at artiklen er skrevet af klubben og posted som "Nyt fra klubben" og billedet er taget af en af forældrene?

Natasha

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:20

Hvorfor løbe risikoen? Er det nogen sure nogen, der sidder på lokalredaktionen? Smile

Smut ind og snak med dem næste gang du kommer forbi. De plejer at være glade for at folk kommer ind og kigger til dem.

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Fra  MD VVS Skrevet kl. 17:23

Haha, det ved jeg ikke om de er.

Det var bare for at kende reglerne :-)

Natasha

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:27

Natasha:

Vi sponsorerer en ung lokal svømmer. I denne uges lokalavis er der en artikel omkring hende.

Vi er i opstarten af en nyhedsblog omkring hende, og jeg ville rigtig gerne klippe artiklen ud, scanne den ind og poste den som billede på en nyhedshistorie om hendes fine resultater til det omtalte stævne.

Må jeg det? eller er rettighederne til artiklen avisens? Det skal siges at både pigen, hendes mor og fotografen er helt med på det. Det er altså kun et spørgsmål om det er tilladt i forhold til avisen.

Jeg kan godt forstå, at I gerne vil bruge artiklen, men det er desværre no-go - medmindre I får tilladelse fra lokalavisen.

Til gengæld er der intet i vejen for, at I selv laver et interview med den lokale svømmer, så I selv får en artikel, hvor I har rettighederne. I kan evt. bruge avisens artikel som inspiration til hvilken vej jeres artikel skal drejes (uden at plagiere, naturligvis). Det burde ikke være det store problem, siden både moren, pigen og fotograf (Vær dog opmærksom på at avisen kan have enerettigheder til fotografens billeder) er indforstået.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 17:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor laver du ikke bare et link direkte til artiklen?

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Fra  MD VVS Skrevet kl. 18:16

Fordi den desværre kun ligger som helt avis i arkivet i PDF form.

Var ellers også min første indskydelse :-)

Natasha

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)