Nej det vil bestemt ikke mene - Jeg tror ikke skat vil anse det for nødvendigt for at du kan skaffe dig indtægten som specialtræner - så mit svar vil være et klart nej
Er du selvstændig virksomhed i øvrigt som specialtræner når du taler om at trække fra i regnskabet - eller hvad får du din løn som - honorar eller fast løn eller?
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nej det vil bestemt ikke mene - Jeg tror ikke skat vil anse det for nødvendigt for at du kan skaffe dig indtægten som specialtræner - så mit svar vil være et klart nej
Er du selvstændig virksomhed i øvrigt som specialtræner når du taler om at trække fra i regnskabet - eller hvad får du din løn som - honorar eller fast løn eller?
vh
Hej John
Jeg har en selvstændig virksomhed "Throw-in", hvor jeg laver specialtræning i indkast og holder foredrag.
Når jeg kommer ud i klubberne, så bliver jeg aflønnet som konsulent via en faktura.
Der er i skattelovene en grundregel der siger, at du har krav på fradrag for de nødvendige udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten. Det kan forstås sådan, at der skal være en naturlig sammenhæng med dine arbejdsmæssige aktiviteter.
Det vil sige, at du i princippet skal kunne dokumentere, at de penge, du har givet ud på tv-kanalerne også har givet dig en indtægt i løbet af det samme eller det umiddelbart efterfølgende skatteår.
OK - jeg vil stadigt ikke mene at adgang til alle kanaler med fodbold vil give ret til at trække omkostningen fra i den forbindelse. Du kan jo se om andre mener anderledes eller du kan høre skat direkte - men min klare fornemmelse er et tydeligt nej
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er i skattelovene en grundregel der siger, at du har krav på fradrag for de nødvendige udgifter, der er afholdt for at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten. Det kan forstås sådan, at der skal være en naturlig sammenhæng med dine arbejdsmæssige aktiviteter.
Det vil sige, at du i princippet skal kunne dokumentere, at de penge, du har givet ud på tv-kanalerne også har givet dig en indtægt i løbet af det samme eller det umiddelbart efterfølgende skatteår.
Kan du løfte denne bevisbyrde - så go for it!
/Henrik
Hej Henrik
Tak for dit svar.
Det vil jeg lige tænke videre over for jeg bruger ofte TV-kampene på forskellige måder:
1) Jeg analyserer kampene med en klub, hvor jeg allerede er tilknyttet
2) Jeg analyserer en kamp med en klub jeg gerne vil træne, og henvender mig efterfølgende med dokumentation fra kampene
Så med hensyn til 2), så kunne det godt være en mulighed med fradrag...
Man skal aldrig være katagorisk. Spørgsmålet er hvad Thomas vil bruge abonnementet til - og om der kan skabes en indtægt.
Eksempelvis: Thomas finder x antal eksempler på indkast i kampe fra hele "verden" på TV og analysere disse for at bruge dem på et kursus, hvor de er med til at skabe indholdet og indkomsten.
Det er udgiften sammenholdt med en evt. indtægt der er det afgørende.
Generelt vil jeg tilføje, at licens til DR og betaling for TV2 samt grundpakken for de fleste udbydere af TV ikke er fradragsberettigede, idet disse er normalt forekommende omkostninger også for private.
Hvis der derudover abonneres på yderligere TV-pakker, så skal der forholdes som Henrik beskriver det, at omkostningen jvf. Statskattelovens § 6 er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
I Thomas' tilfælde vil jeg mene, at et abonnement på eks. Viaplay Sport vil kunne give fradrag, hvis ikke 100%, så i hvert fald delvis fradrag for andelen af fodboldkampe.
I Thomas' tilfælde vil jeg mene, at et abonnement på eks. Viaplay Sport vil kunne give fradrag, hvis ikke 100%, så i hvert fald delvis fradrag for andelen af fodboldkampe.
ikke umuligt - men mit problem var netop - at har man de normale standard pakker, så er det ikke helt let at få en pakke, hvor fodbold i sig selv udgør mere end måske 10% og ofte mindre, da pakkerne sjældent er rene sports og selv da - er fodbold ikke så stor del sjovt nok + de fleste pakker man kan tegne er ikke rene sportspakker men blandet med andet.
Man kan givet ikke trække kanal +/digital fra som rent ekstra, fordi der er visse sportskanaler der som man ikke har i de pakker man har i forvejen
- men ja - trække fra for lige præcis sport og så tilmed fodbold %delen - måske kombineret med at man bruger klip konkret - er da sikkert muligt
Jeg tvivle på at man som fakturalønnet special træner skal ned og ha underskud på forretningen i forhold til fradrag i anden personlig indkomst i alle fald men igen er det en konkret bedømmelse måske.
vh