Puha dette her har jeg regnet på mange gange og bliver aldrig klogere... Men måske nogle af Jer kan komme med de helt rigtige argumenter ? Jeg står og skal købe ny bil i prisklasse 500.000-600.000. ( jeg har styr på model osv. ) Jeg er selvstændig og er samtidig udkørende sælger med omkring 35.000-40.000 km årligt og får demed godt med skattefrie kørselspenge. Så skal jeg køber en firmabil på hvide plader ? firmaet betaler hele gildet ( hvad jo også er mig men med en masse fradragsmuligheder ), jeg bliver beskattet ca. kr. 10.000 om måneden privat og mister mine kørsels penge. Tilgengæld kan jeg jo trække pengene ud af firma overskuet og investere dem og venter med skattebetalingen. eller skal jeg købe den privat og stadig "høste" de gode skattefrie kørselspenge.( næsten 4 kr pr. km ). Og dermed også betale alle udgifterne privat. ( forsikring, brændstof, service, dæk mm ). er der nogle som har en formel ? |
Hej Kim,
Dagbladet Børsen plejer at have et indstik i avisen hvert år omkring november, der hedder Firmabilen.
Den er proppet med samtlige mulige modeller i Danmark og der er faktisk også for hver eneste bil en nøgle eller tabel, der viser ved hvilket årligt kilometertal at det bedst kan betale sig med firmabil i forhold til netop slitage og variable omkostninger kontra de faste som jo belaster mest de første 10.000 km.
Prøv at se om du kan søge på dette på Børsen.dk eller eventuelt kontakte dem for at købe et eksemplar.
Endelig kunne du jo også bare kontakte forhandleren af bilen, da enhver seriøs forhandler burde have de samme tal liggende fra selvsamme indstik, da de jo har betalt dyre, dyre annoncekr for at være med i det.
Lige netop dit eksempel ovenfor ligner meget tidspunktet for, hvornår det svinger fra den ene løsning til den anden løsning. Med andre ord, så er der formentligt ikke en løsning, der er meget mere lukrativ end den anden.