Et spørgsmål vedr. udbetaling af (variabel) løn i et ApS kommer her:
Mit enmands-konsulentfirma er et ApS, med mig som eneste ansatte og ejer. Formelt set er jeg ansat som direktør i firmaet, og udbetaler hver måned alm. løn via Danløn.
Nu er det jo sådan, at indtægterne i firmaet svinger en del fra måned til måned, men indtil videre har jeg blot valgt en forsigtig fast løn, som jeg så udbetaler hver måned uanset indtægterne i firmaet.
Nu kunne jeg godt tænke mig fra tid til anden, at udbetale en større løn. Det *kunne* udbetales som udbytte (jeg er opmærksom på at udbytte op til DKK 48300 (dobbelt ved ægtefælle) kun beskattes med 27%), men skattemæssigt og administrativt ville det måske være bedre, at udbetale en "bonus" som alm. løn fra tid til anden.
Spørgsmålet er: Hvilke krav stiller det til min egen ansættelseskontrakt i ApS'et? Kan jeg bare selv vælge hvad jeg vil udbetale ekstra (selvfølgelig igennem den almindelige lønhåndtering, så pengene beskattes helt normalt) hver måned, eller skal det på nogen måde dokumenteres eller "retfærdiggøres" i kontrakten, evt. via objektive mål for resultater?
du får næppe kontrakt problemer, du kan jo skrive lige så det passer dig.
Hvorfor udbytte? Du kan jo kun tage udbytte af midler som er beskattet i virksomheden allerede - med 25% så når udbytteskat så kommer på, så rammer du på helt samme skat som hvis du tog løn
Kør almindelig løn, og den kan du skrive udbetales svingende fra måned til måned eller tage en ekstra sum til december hvis du vil, skifte helt som det passer, og gør det op til toskattegrænsen, og så først derefter måske udbytte op til bundgrænse max - og så igen løn eller udbytte i topskatteniveau
Du har helt fuld ret til at vente med at bestemme hvad du kan tage i løn, til du ser hvad der er råd til Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for brugbart svar. Det lyder godt (og jo sådan set rimeligt nok), at jeg bare kan udbetale løn efter hvad der nu er råd til. Man kan godt blive en smule skizofren af at være både ejer og direktør (i forhold til Virk.dk m.m. synes jeg at der skelnes hårdt imellem hvornår man har de forskellige kasketter på :-) ).
Jeg regnede oprindeligt med at komme over topskattegrænsen, så derfor har jeg automatisk tænkt udbytte ind. Men du har jo nok ret i, at man skal derop, for ellers så vil det nok være fornuftigst at holde det hele som ren løn.