Nu er der så relativ stor forskel på et styresignal, som er SKAT's officielle udmelding på specifikke områder og så en vejledning, som er en en generel beskrivelse af, hvilke forhold SKAT opfatter som værende afgørende i vurdering af specifikke forhold. Der fremgår således ikke af styresignalet, at der er krav om adgang til patientkartoteker/journaler m.v.. Dette fremgår kun af vejledningen. SKAT begrunder nok sin opfattelse om adgang til patientkartoteket jvf. Skattekontrollovens § 8, iøvrigt som Henrik også nævner i relation til mobiltelefoners opkaldslister og masteoplysninger m.v.. Eks. kan det jo også nævnes, at SKAT heller ikke har adgang til alle dokumenter og korrespondance hos revisorer og advokater. Tonny |
Nu må jeg indrømme, at jeg "driller" lidt. Sundhedsloven giver mulighed for udveksling af informationer til brug for andre myndigheder kontrol. Og så på den anden side er der hensynet til persondataloven.
I forhold til det omtalte styresignal går SKAT's vurdering alene på om der er sket en behandling, der er momspligtig eller ej. Spørgsmålet er så hvilke informationer, der er relevante i forhold til den kontrol. Med andre ord - har det eksempelvis betydning om eksempelvis navnet på patienten har betydning mv. Altså spørgsmålet om behandleren ikke har en forpligtigelse til at beskytte patients identit, da den reelt er uden betydning for SKAT's kontrol.
/Henrik