Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat har skærpet kursen over for iværksættere og kunstnere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej alle

Jeg ville lige dele denne artikel fra Morgenavisen Jyllandsposten fra den 17. august 2013, som er meget interessant for de nævnte grupper.

Artiklen er forfattet af advokat Tommy V. Christiansen, som næppe behøver mere introduktion

http://tvc.dk/artikler/skat-har-skaerpet-kursen-over-ivaerksaettere-og-kunstnere-omtale-af-praksis-den-17-august

Det er så åbenbart helt ufravigeligt, at SKAT har skærpet hele begrebet omkring den skattemæssige sondring af en "hobbyvirksomhed i skattepraksis" og ikke mindst henvisningen til de seneste højesteretsdomme på området.

Som rådgivere er dette væsentlige nyheder, som skal medtages i forbindelse med særligt nystartede virksomheder og ikke mindst i de tilfælde, hvor der overvejes opstart af en virksomhed.

God læselystCool

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Super link TAK. Ikke så overraskende i og for sig. Det er klart at det kan være en initiativdræber, jo mere usikker man kan være på, om man vil kunne få fradrag for underskud, men omvendt er der nok visse ting som griber lidt rigeligt om sig, og som skat ikke så underligt vil se på.

Helt nye små selskaber der trækker mange ting fra i moms og regnskab, men rent faktisk hverken er fuldtidsdrevne eller giver større omsætning eller resultat. Her må skat vel forhåbentlig ha en vis tålmodighed, så skærpet fokus ikke betyder noget for en kortere opstart, men omvendt er det nok meget sundt at luge ud i, hvis der er for mange der trækker uretmæssige underskud fra

Unge på SU, som kører VSO næsten uden hensyn til egentlig virksomhedsdrift. Det kan være rent freelance som mange andre ville ha set som lønmodtager arbejde, og det kan være forretninger hvor rent faktisk selve studiet står i vejen for, at man kan lægge den fornødne tid ned, men alligevel kan "stuve" et overskud af vejen for SU. Igen nogen der hverken skatteteknisk (eller SU mæssigt) vel tiltænkt.

Buttom-line må være at få stoppet hvis der sker misbrug uden at få skræmt egentlige seriøse virksomheder fra at vove springet.

Det sidste kan vel til en vis grad undgås hvis man selv bedømmer, at indsats og resultat måske ikke peger på ret til underskudsfradrag - En hver lille hobby eller bi-beskæftigelse/freelance/honorar - kan jo godt i begyndelsen være drevet så der ikke vil være underskudsfradrag i anden personlig indkomst, og så alligevel udvikle sig til at der er en sådan ret.

Vi må håbe skat har kompetencerne og værktøjerne til at sondre i noget, der måske ikke altid i år 1 for en virksomhed er så let

Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:47

@ Tonny - Tak for linket Yes

Cookie - John Hannover:
Unge på SU, som kører VSO næsten uden hensyn til egentlig virksomhedsdrift. Det kan være rent freelance som mange andre ville ha set som lønmodtager arbejde, og det kan være forretninger hvor rent faktisk selve studiet står i vejen for, at man kan lægge den fornødne tid ned, men alligevel kan "stuve" et overskud af vejen for SU. Igen nogen der hverken skatteteknisk (eller SU mæssigt) vel tiltænkt.

En spådom - at dette vil der komme fokus på snart. En helt urimelig forskelsbehandling mellem den studerende som bruger 25 timer på lønmodtagerjob i forhold til der arbejder som "freelancer".

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:23

Tak for roserneSkype-Blush

Der er nok ingen tvivl om, at SKAT de senere år har skærpet kursen overfor de virksomheder, som eks. har tilbagevendende underskud, negativ moms.

Herudover er SKAT i fuld gang med at checke selvangivelserne for selskaber, hvor der som følge af revisionen, er givet oplysninger om "Supplerende oplysninger" i revisionspåtegningen på årsregnskabet om overholdelse af "skatte- og afgiftslovgivningen". I disse tilfælde indkalder SKAT kopi af revisionsprotokollater for de seneste 3 år samt en redegørelse for overtrædelserne af  lovgivningen, eks. urigtige momsangivelser og/eller manglende lønangivelser og A-skat. Hvis SKAT ønsker det, kan disse forhold udløse endog meget store bøder til de ansvarlige indehavere.

Jeg hilser disse tiltag velkomne, og har flere gange fremført, at jeg gerne ser den regelmæssige ligning af alle virksomheders årsregnskaber og selvangivelser genindført.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:20

Tonny Skov Pedersen:

Herudover er SKAT i fuld gang med at checke selvangivelserne for selskaber, hvor der som følge af revisionen, er givet oplysninger om "Supplerende oplysninger" i revisionspåtegningen på årsregnskabet om overholdelse af "skatte- og afgiftslovgivningen". I disse tilfælde indkalder SKAT kopi af revisionsprotokollater for de seneste 3 år samt en redegørelse for overtrædelserne af  lovgivningen, eks. urigtige momsangivelser og/eller manglende lønangivelser og A-skat. Hvis SKAT ønsker det, kan disse forhold udløse endog meget store bøder til de ansvarlige indehavere.

Jeg hilser disse tiltag velkomne, og har flere gange fremført, at jeg gerne ser den regelmæssige ligning af alle virksomheders årsregnskaber og selvangivelser genindført.

Det har du - og det gør du helt ret i

Lige et par sjove som jeg ikke vil navngive, men f.eks.

Normal revision - dog med supplerende oplysning. "Revisionen har ikke kunnet påvise selskabets tilgodehavender" (der er tale om selskab med klart negativ egenkapital som ledelsen igen og igen forventer retableret det kommende år - men som ville se noget værre ud hvis over ½ mio tilgodehavenderne ikke eksisterede, men det er blot en supplerende bemærkning - ikke konklusion og tilgodehavender er ikke ændret eller noget - i regnskabet - ud over den supplerende bemærkning.

eller

Efter et revisor assistance (så trods alt ikke fuld revision) alligevel bemærkninger til regnskabet "Dette review er udført af vort selskab udelukkende af hensyn til selskabsejer og skat - og må ikke uden vort sammetykke yderligere offentligøres" Jeg hentede som bare regnskab hos KOB (via dagbladet Børsen) og årsrapporten som de jo har fra EOS/virk, indeholder jo per automatik hele årsrapporten - så mon revisor sagsøger dem for offentliggørelsen

Begge i to stk individuelle ApS - Jo der er nok at komme efter Big Smile

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:59

Cookie - John Hannover:

Normal revision - dog med supplerende oplysning. "Revisionen har ikke kunnet påvise selskabets tilgodehavender" (der er tale om selskab med klart negativ egenkapital som ledelsen igen og igen forventer retableret det kommende år - men som ville se noget værre ud hvis over ½ mio tilgodehavenderne ikke eksisterede, men det er blot en supplerende bemærkning - ikke konklusion og tilgodehavender er ikke ændret eller noget - i regnskabet - ud over den supplerende bemærkning.

eller

Efter et revisor assistance (så trods alt ikke fuld revision) alligevel bemærkninger til regnskabet "Dette review er udført af vort selskab udelukkende af hensyn til selskabsejer og skat - og må ikke uden vort sammetykke yderligere offentligøres" Jeg hentede som bare regnskab hos KOB (via dagbladet Børsen) og årsrapporten som de jo har fra EOS/virk, indeholder jo per automatik hele årsrapporten - så mon revisor sagsøger dem for offentliggørelsen

Begge i to stk individuelle ApS - Jo der er nok at komme efter Big Smile

John, du har relativt enkelt fundet disse regnskaber, hvor der er forhold for såvel kapitalejere som revisorer, som Erhvervsstyrelsen burde finde og sanktionere, men desværre sker dette ikke....

Nu sidder jeg så som godkendt revisor, som jeg også har drøftet med andre godkendte revisorer, og observerer disse årsregnskaber og tænker, hvorvidt man skal henlede myndighedernes (Erhvervsstyrelsen) opmærksom herpå eller ..... Det er et dilemma! Hvor skal man sætte grænsen?

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at lempelsen af revisionspligten for mindre selskaber er en klar fordel, men når der ikke udføres et minimum af kontrol fra myndighederne (Erhvervsstyrelsen og SKAT), så bliver det et "slaraffenland" for mange skrupelløse mennesker og der påføres samfundet enorme tab som følge heraf.

Det er for de fleste retskafne, og dem er der trods alt stadig flest af (håber jeg), ubegribeligt, at diverse indberetningssystemer ikke kan sættes op til at spore disse årsregnskaber, momsindberetninger m.v., således de kunne fanges straks. Det er jo relativt enkelt for SKAT, idet der eks. ved indberetning af en selvangivelse for en personlig erhvervsdrivende fremkommer en meddelelse/advarsel, hvis virksomheden i 3 år har givet underskud.

Det samme burde være muligt ved indberetningen af årsregnskaber for selskaber på virk.dk, hvor der eks. ved negativ egenkapital kunne fremkomme en meddelelse om, at der skal tilføjes en redegørelse/beslutning fra selskabets ledelse med en beskrivelse af, hvilke tiltag der er gjort for at reetablere egenkapitalen, hvorefter årsregnskabet kan godkendes. Endvidere hvis revisor i sin påtegning har taget forbehold eller afgivet supplerende oplysninger, at revisor så afkræves en uddybende redegørelse til brug for SKAT og Erhvervsstyrelsens videre behandling af årsregnskabet.

Jeg er absolut ikke tilhænger af mere kontrol, men jeg tror til gengæld ej heller på anarki, hvor de få slipper og vinder på andres bekostning, medens flertallet kan finde ud af at følge de trods alt meget enkle regler og bestemmelser.

Nu må det vist være nok for i nat - God nat til jer alleSleep

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:13

Tonny Skov Pedersen:

John, du har relativt enkelt fundet disse regnskaber, hvor der er forhold for såvel kapitalejere som revisorer, som Erhvervsstyrelsen burde finde og sanktionere, men desværre sker dette ikke....

Nu sidder jeg så som godkendt revisor, som jeg også har drøftet med andre godkendte revisorer, og observerer disse årsregnskaber og tænker, hvorvidt man skal henlede myndighedernes (Erhvervsstyrelsen) opmærksom herpå eller ..... Det er et dilemma! Hvor skal man sætte grænsen?

Ja mit dilemma er enkelt  - det er kollegaer og samarbejdspartnere - og dem angiver man vel ikke lige, men pokker mig hvor var det meget mere enkelt hvis systemet selv reagerede  - og det kan ikke være svært at lave

Kontrol af alle med minus moms over xxx mdr (og ja hvis der er salg til eksport kan systemet fange det)

Krav om afkrydsning for alle revisor eller review supplerende oplysninger m.m. som automatisk ved krydset betød et lille skattecheck

Underskud i personlig indkomst i virksomhed burde rejse et IT flag - ikke nødvendigvis at alle blev checket-  men ganske mange af dem måske minimum år 2

Alle med VSO og SU - krydskøres og checkes ud fra nogle nok simple kriterier.

HELE FORMÅET ER IKKE MERE SKAT PÅ IVÆRKSÆTTERE OG VIRKSOMHEDER MEN AT DE SOM SKAL BETALE DEN GØR OG IKKE ANDRE TAGER PENGENE UD AF SYSTEMET

Tonny Skov Pedersen:
Jeg er absolut ikke tilhænger af mere kontrol, men jeg tror til gengæld ej heller på anarki, hvor de få slipper og vinder på andres bekostning, medens flertallet kan finde ud af at følge de trods alt meget enkle regler og bestemmelser.

Jeg er så totalt enig at du kunne blive skatte og statsminister hvis du stillede op Big Smile

nå - nok for i nat - min kone har fri i morgen så det blev lidt sent Big Smile

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)