Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af fordringer - alternativ lånevirksomhed

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg falder af og til over forskellige fordringer som er til salg (fx på konkurser.dk - men man kunne jo tage en snak med banker osv.) - hvor der kan bydes på gældsbreve, typisk hvor fogedretten har anerkendt fordringen.

Se, disse sælges jo normalt til godt under kurs 100 - sommetider ganske betydeligt under.

Jeg tænkte om man kunne lave en lidt alternativ (måske med et socialt perspektiv?) udlånsvirksomhed, som kort fortalt gik ud på:

- Tage kontakt til skyldner forinden og forklare at man ville byde på deres fordring. Men samtidig forklare at man vil byde max x for fordringen, hvis de samtidig ville skrive under på et nyt gældsbrev.

- Det nye gældsbrev skulle have et incitament til skyldner om at kunne slippe af med en del af sin gæld, mod en betaling af x + min profit (rente) for deres gæld, ved at lave en individuel betalingsplan som i fast aftalte rater afdrager gælden med noget der er realistisk.

- Det nye gældsbrev er altså en mulighed for gældstyngede at komme billigere ud af deres gæld, omvendt skal der være en bestemmelse som tilskriver at hvis de ikke overholder den aftalte betalingsplan, så overgår lånet til det oprindelige med tilskrivelse af renter osv.

Jeg er helt med på at det er et ultra-risky marked - og årsagen til at folk ikke betaler deres gæld, typisk er fordi de ikke har pengene... men sommetider har de jo nogen penge - og de fleste nærer jo et dybfølt ønske om at komme ud af deres gæld. Og man kunne måske nå frem til at de kunne betale det som deres fordring lød på + en profit til mig kunne gøre at man kunne finde individuelle betalingsplaner som kunne hjælpe folk ud af deres gæld?

Nå, men mit spørgsmål er om dette kan gøres lovligt? Dvs. står skyldner reelt med en skattepligtig gevinst med sådan en model, som så straffer dem skattemæssigt? Eller er der andre ting der gør at man kommer på kant med loven?

Kristian

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)