Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag på internet i enkeltmandsvirksomhed i eget hjem.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tager lige et velkendt emne op igen... Dette har været diskuteret 100 gange før, men jeg fatter det stadig ikke helt... : Skat og momsfradrag af internetabonnement i selvstændig virksomhed i eget hjem. 

Som jeg har forstået, bliver man ikke personligt beskattet af at lade virksomheden betale for internetabonnement.

Og man kan trække hele udgiften fra i virksomhedens skatteregnskab. Korrekt?

Men hvad med momsregnskabet? Er det rigtigt, at man også kan trække hele købsmomsen fra og ikke skal beregne skelne mellem den private og erhversmæssige del?

Tak for jeres tålmodighed.. :-)

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Visuelt

Du er tæt på at have den rigtigt.

For det første så skal internetforbindelsen, være en nødvendighed for virksomhedens drift. Dette vil dog i praksis kunne forsvares i stort set alle virksomheder. Dernæst er det korrekt forstået at du ikke bliver beskattet af at have internetforbindelsen til rådighed.

Dernæst har du kun momsfradrag for den erhvervsmæssige del. Den resterende del af momsen kan du dog lade indgå som en udgift i virksomheden.

Eksempel: din netforbindelse koster årligt kr. 2000 + kr. 500 i moms. Hvis vi antager at du du deler forbindelsen 50/50 mellem privat og erhverv. I dette tilfælde vil du så kunne trække kr. 250,- fra i dit momsregnskab som købsmoms, mens de resterende kr. 2250,- er en udgift i virksomhedens drift.

Håber det giver mening.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Tilmeldt 24. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Jeg kan dog ikke helt forstå logikken i, at jeg kan trække den private del af momsen fra som en udgift i virksomhedens drift. Er der en forklaring, som jeg bare ikke kan se? Eller er det simpelthen bare ikke logik, jeg skal lede efter her?

Kan du eller nogen anden evt. også henvise til en let forståelig vejledning omkring disse forhold?

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

om det er logik er svært at sige - men det er faldet med alt privat OG med alt hvor der ikke er fuldt momsfradrag, gaver, hotel, repræsentation, bespisning, benzin på hvidplade biler.
Må man ikke trække hele momsen fra eller intet af den, så er det stadigt en accepteret udgift i virksomheden der giver fradrag. Forskellen er så at moms fradraget jo slår igennem med 100% mens udgifter kun slår igennem med typisk 25-44%

Der kan så være ting som man ikke heller må tage fuldt fradrag for som udgift, mellem det nævnte, selve udgiften til f.eks. gaver - og der skal man når man slutter regnskabet, lægge den % af udgiften der ikke er skattefradrag til igen, når man skal finde det resultat man opgiver til skat

En gave til en kunde som forsimplet eksempel er således jo stadigt en driftsudgift for virksomheden, men værdien af gaver lægges til resultatet når skatte resultatet skal findes.

Så ja - den del af moms man ikke må trække fra som moms er OK som udgift i stedet.

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Visuelt:
Som jeg har forstået, bliver man ikke personligt beskattet af at lade virksomheden betale for internetabonnement

 

Du må da skulle beskattes af  2.500 for fri internet i hjemmet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Du må da skulle beskattes af  2.500 for fri internet i hjemmet.
nej - du kan jo også se linkene tidligere i tråden.

Hvis du har virksomhed og kan sandsynliggøre du behøver nettet i hjemmet (og det gør vel alle virksomheder der drives hjemmefra) - eller driver virksomhed eksternt og har adgang til det netværk hjemmefra via internet - så er der ikke skat på det - KUN på telefon

Internet og computer m-m- er taget ud for 2012

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jan 18
Indlæg ialt: 3
Fra  Garn v/Sarah Erez Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg ved godt at dette er en meget gammel tråd, men håber på svar alligevel.

Kort info, jeg er selvstændig erhvervsdrivende, med salg fra Facebook gruppe og webshop.

John, jeg har læst dine kommentarer og også fra din blog, men nu har jeg gjort det forkert en gang (og rettet det tilbage), så nu vil jeg forsøge at få det rigtigt.

Hvis jeg har forstået det ret, så skal jeg bogføre min internet faktura som køb i virksomheden, er det så her under "købet", at jeg bruger den 50% momskode jeg har oprettet? Eller er det et helt separat bilag jeg skal oprette?

Jeg er faktisk blevet så forvirret, så nu må jeg have noget eksperthjælp :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bogfører, som du skriver med f.eks 50%  Du bruger bare den faktura du har fra netudbyderen, og bogfører på konto for internet eller web eller hvad den kan hedde - med brug af 50% moms koden som tegn på du bruger nettet privat også (som du jo gør i privaten)

så er resten af beløbet bare alm udgift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Gælder denne regel også for selskaber samt skattefriheden for internet og Computer ?

Jeg kan også lige udpensle mit setup.

jeg er lige gået fuldtid i mit IVS.

Jeg har et privat mobilabonnement til 99 kr./måned
jeg har et internetabonnement i privaten til 399 kr./måned
jeg har et firma-mobilabonnement til 99 kr./måned
Jeg har en arbejdscomputer som er ejet 100% af IVS'et.

Jeg har 2 telefoner - én privat og én i firma.

Er det korrekt forstået at jeg kan trække internetabonnementet ind i IVS'et uden at blive beskattet med delt momsfradrag ?

Vil det ikke være smartest at undlade firmaet at betale mobilabonnement og dermed undlade beskatning ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Internet kan firmaet betale forudsat du har påviseligt behov for internet der du driver firmaet-  og det er jo ikke svært - og ja du skal så dele moms i forhold til privat/firma da moms ikke bare må tages in. Internet og computer er de to undtagelser hvor du må tage fradrag i firmaet og stadigt også bruge delt privat men momsen skal dels

Om det betaler sig at tage telefon i firmaet med skat af fri telefon afhænger af, om dine samlede udgifter for begge tlf er over eller under de ca 2800 kr det koster (lidt mindre da moms giver del fradrag) http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)