Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og B-skat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger lidt hjælp til at forstå regnskabet bag en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er virkelig helt uvidende omkring det, så håber i kan kaste lidt lys over mine spørgsmål.

Jeg har planer om at starte min egen webshop ved siden af studiet, hvor jeg sælger armbånd, nøglering osv. Jeg håber selvfølgelig det bliver en stor succes, men er godt klar over at det bliver en svær start uden mange kunder det første stykke tid.

Jeg har læst at man betaler sin skat over 10 rater igennem girokort. Men jeg skal være ærlig at sige, at jeg på ingen måde i starten har råd til at forudbetale skat som fattig studerende. Jeg har heller ingen ide om hvad jeg kommer til at tjene pr måned, hvertfald første år.

Men er det den eneste måde at betale sin skat på?

For jeg havde en ide om at oprette to kontoer. En hvor alt indkomst kommer ind på, og hvor jeg indsætter penge der skal betales til skat.
Altså hvis jeg tjener 1000 kr på en måned, så sætter jeg 500 kr af dem ind på skat kontoen, og indbetaler dem senere til skat.

Er jeg helt forkert på den?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:54

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07

Næh du er som ikke forkert på den. Du skal som princip forskudsregistrere dit overskud så du betaler korrekt skat - men du kan jo ændre forskud så ofte du vil under året - så du øger indtil du rammer korrekt

Du kan i din situation også vente år 1 og bare angive i årsopgørelsen men det giver en ekstra rente for at betale din skat for sent og en ekstra strafrente hvis du kommer efter 1/7

Jeg har lidt vanskeligt ved at følge, at du kan afsætte 500 kr på en konto til skat - og så ikke ha råd til at betale dem til skat. Der er da ingen som helst forskel hvis du indbetaler dem til skat - du får jo pengene tilbage ret hurtigt hvis det var for mange penge, så har du råd til at afsætte på konto, har du vel også råd til at betale til skat ved at forskudsregistrere

Har du ikke råd til at afsætte og forskudsregistrere - løbende hen under året - hvordan vil du så få råd til at drive virksomheden. Husk, at den værste gæld du kan ende med ikke er til din leverandør men til din "skat"

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jun 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 07:59

Først og fremmest tusind tak fordi du hjælper, det sætter jeg stor pris på.

Cookie - John Hannover:
Du kan i din situation også vente år 1 og bare angive i årsopgørelsen men det giver en ekstra rente for at betale din skat for sent og en ekstra strafrente hvis du kommer efter 1/7

Hvis jeg forstår det korrekt, så mener du at jeg sætter min forventede indkomst til 0 kr, også når vi kommer til den 31/12, så indbetaler jeg det beløb som jeg skylder i skat for mine solgte produkter?

Cookie - John Hannover:
Jeg har lidt vanskeligt ved at følge, at du kan afsætte 500 kr på en konto til skat - og så ikke ha råd til at betale dem til skat. Der er da ingen som helst forskel hvis du indbetaler dem til skat - du får jo pengene tilbage ret hurtigt hvis det var for mange penge, så har du råd til at afsætte på konto, har du vel også råd til at betale til skat ved at forskudsregistrere

Ja selvfølgelig, hvis jeg tjener 1000 kr, så har jeg selvfølgelig råd til at betale 500 kr i skat. Men jeg tænker mere på forskudsskat, altså de 10 rater som det skal betales over. Hvis jeg f.eks angiver et forventet beløbet på lad os bare sige 2000 kr. Så meget rundt regnet skal jeg betale 1000 kr i skat hver måned. Hvis jeg nu i en måned ikke sælger et eneste produkt, så har jeg ikke muligheden for at betale de 1000 kr i skat.

Så derfor håber jeg lidt dette kan gøres på en anden måde.

Cookie - John Hannover:
Har du ikke råd til at afsætte og forskudsregistrere - løbende hen under året - hvordan vil du så få råd til at drive virksomheden. Husk, at den værste gæld du kan ende med ikke er til din leverandør men til din "skat"

Vi er helt enige, jeg har heldigvis ingen gæld til leverandør heller andre på nogen måde. Jeg har desværre heller ikke ret mange penge at starte op for, så må jo kæmpe mig op fra bunden. Men det lære man jo heldigvis meget af. Som Spies vidst sagde, så bliver man ikke rig ved at tjene mange penge, man bliver rig af at have små udgifter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39

99Thomas:
Hvis jeg forstår det korrekt, så mener du at jeg sætter min forventede indkomst til 0 kr, også når vi kommer til den 31/12, så indbetaler jeg det beløb som jeg skylder i skat for mine solgte produkter?
ja det er da en mulighed år 1 - men du kan jo også bare forskudsregistre i oktober f.ekjs. det du venter - det reguleres jo kort inde i næste år hvis det var for højt men det er også muligt at gøre som du beskriver år 1 - fremover vil skat så selv sætte noget i forskud (men vil jo først virke fra 2015 så)

Du kan gøre som du beskriver, skal dog nok ikke vælge 31/12 til frivillig indbetaling men lidt inden - og du skal lige inden checke hvordan (via skat.dk som indlogget)

Hvis det er din eneste indtægt vil du i øvrigt ikke få skat af at forskudsregistrere lidt da du jo har personfradrag og hvis det kommer på toppen af anden indtægt betyder det ikke så voldsomt om det svinger lidt med selve indtægten fra virksomheden og skatten vil med alt andet end topskat være 44%

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)