Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Muligt at lave "omvendt fakturering"?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin, er du nu helt sikker på, at din fremgangsmåde bruges i praksis.

I vognmandsbranchen bruger man nemlig i stor udstrækning kreditnota(kørselsafregning), og skeler slet ikke til

de af dig skitserede regler, momsen er naturligvis sat op, så den ryger ind på rigtig konto.

 

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Inner Circle Revision:

I vognmandsbranchen bruger man nemlig i stor udstrækning kreditnota(kørselsafregning), og skeler slet ikke til

de af dig skitserede regler, momsen er naturligvis sat op, så den ryger ind på rigtig konto.

Ja jeg ved også at det anvendes (har tidl. i firma modtaget sådanne og tror bare bogholderiet kørte dem helt normalt og naturligvis som du skriver med momsen ind korrekt) - men jeg ved ikke hvad loven siger. Egentlig er det lidt underligt hvis det skulle være ulovligt - med sådan en omvendt faktura med korrekt kørt moms - men der må vel være mulighed for nogen ved hvor i loven vi kan blive helt sikre? (og jeg er bare nysgerrig - har ikke selv lige haft brug for det)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ofte hænger det sådan sammen, at man i praksis ikke overholder reglerne.

Reglerne siger, at man må køre 80 km/t på landevej, men i praksis kører folk ofte 90-100 km/t på landevejen, men det gør det jo stadig ikke lovligt.

Jeg er enig i, at der i praksis mange steder anvendes kreditnota i flæng - også til afregninger, som burde havde været lavet med et afregningsbilag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:
Ofte hænger det sådan sammen, at man i praksis ikke overholder reglerne.
ja sådan er det jo klart - men leder bare efter hvad det er i regnskabsloven som siger man ikke må lave en kreditnota uden en forudgående faktura - når moms og alt er korrekt i den - Tror skam gerne man ikke må, leder bare efter hvad det baserer sig på. Resultatet burde jo blive 100% samme som hvis man fik en faktura (noget med at det forvirrer omsætningen måske - for jeg er jo enig I at et salg burde udløse en helt almindelig faktura - som sælgeren her så bare ikke vil, han vil ha kreditnota) - Resultatet burde blive helt samme - men jeg (og Peter) overser givet et eller andet - og det er jo ikke tilfældet på landevejen hvor farten desværre kan øge skaderne Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan gøre som f.eks. flere dealsider, og affiliatebureaur gør: lav en udbetalingsnota , hvor priserne står, moms osv står på, også bogføre du bare denne som en udgift i dit regnskab

Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Michel Moore:
Du kan gøre som f.eks. flere dealsider, og affiliatebureaur gør: lav en udbetalingsnota , hvor priserne står, moms osv står på, også bogføre du bare denne som en udgift i dit regnskab

Ok, det lyder interessant for mig. Hvordan i praksis skal sådan én se ud? Bare ligesom en faktura/kreditnota, men med ordlyden "udbetalingsnota" i stedet for "faktura" eller "kreditnota"?

Skal den nummereres med sin egen unikke nummerserie på samme måde som faktura/kreditnota?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Resultatet burde jo blive 100% samme som hvis man fik en faktura (noget med at det forvirrer omsætningen måske - for jeg er jo enig I at et salg burde udløse en helt almindelig faktura - som sælgeren her så bare ikke vil, han vil ha kreditnota) - Resultatet burde blive helt samme - men jeg (og Peter) overser givet et eller andet - og det er jo ikke tilfældet på landevejen hvor farten desværre kan øge skaderne Smile

Hos modtageren af "kreditnotaen" vil momsen jo også være et problem.

Her bør den bogføres som salgsmoms og varesalg, men en kreditnota lægger op til at man i stedet krediterer købsmoms og en omkostningskonto. Så man kan i høj grad "øge skaderne" ved at lave en kreditnota i stedet for et afregningsbilag, også selvom man internt holde styr på momsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Den skal have noget bilagsnummer ihvertfald, men jeg er faktisk i tvivl om det skal være i forlængelse af fakturanumrene, eller om det skal være sin egen.

De steder vi får dem fra plejer der at stå virksomheds(dem som betaler) i højre hjørne, venstre hjørne kunde oplysninger, bilagsnummer(udbetalingsnummer), pris, momsspecifikation, og sidste linie med "Beløbet er udbetalt til xxxx konto d.d."

Så lige Martins svar i tråden, og han har nok mere styr på det, men det er det samme vi mener. :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Michel Moore:

Du kan gøre som f.eks. flere dealsider, og affiliatebureaur gør: lav en udbetalingsnota , hvor priserne står, moms osv står på, også bogføre du bare denne som en udgift i dit regnskab

= afregningsbilag!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Michel Moore:

Du kan gøre som f.eks. flere dealsider, og affiliatebureaur gør: lav en udbetalingsnota , hvor priserne står, moms osv står på, også bogføre du bare denne som en udgift i dit regnskab

= afregningsbilag!

Jeps, nemlig... og forhåbentlig fuldt op af en udbetalingnota ;)

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)